En hoe is het in...?

NL | EN

Dienstraad op werkbezoek bij DPO

12 oktober 2011 - Het inspraakorgaan voor de diensten, de Dienstraad (DR), is aan de TU/e niet in brede kring bekend en dat bemoeilijkt de werving van nieuwe leden. Om daar verandering in te brengen heeft de DR werkbezoeken georganiseerd. In juni bezocht men als proef de Dienst Huisvesting, op dinsdag 11 oktober was de Dienst Personeel & Organisatie (DPO) aan de beurt.

“Driemaal top”, zo betitelt Nicole van de Wolk, diensthoofd bij DPO, het initiatief van de DR. In de overheidsorganisaties waar ze voorheen werkzaam was , heeft ze zo’n proactieve houding van een medezeggenschapsorgaan niet eerder gezien.

Voorafgaand aan het bezoek geeft ze een korte introductie over haar dienst aan zeven DR-leden. Dat het voor de DR moeilijk is om kandidaten te ronselen binnen haar dienst begrijpt ze wel. “Bij DPO moet je het belang van de organisatie combineren met het belang van de medewerker. Als je op dat snijvlak werkzaam bent, kan ik me voorstellen dat je voorzichtig bent om je aan te sluiten bij een medezeggenschapsorgaan. Maar het mag natuurlijk wel.”

Het opvangen van de bezuinigingen binnen DPO vat ze kernachtig samen met de termen ‘indikken’ en ‘reshuffelen’. “Af en toe piept en kraakt het, maar het maakt mensen ook creatief en de winkel draait wel door. Ik ben trots op mijn mensen”, zegt Van der Wolk.

DR-lid Anki Visscher vraagt of er ook bezuinigd wordt op het opleidingsbudget, zoals ze andere diensten wel doen. Van der Wolk: “We kijken wel selectiever naar wie wat moet doen, maar er is budget voor. DPO zou ook een slecht voorbeeld geven als daar geen geld meer voor beschikbaar was.”

De DR-leden spreken aansluitend nog met centrale DPO’ers in Traverse en de decentrale medewerkers zijn ook uitgenodigd voor een kennismaking.  De uitwisseling van informatie komt van twee kanten. DPO-medewerkers vertellen over hun taken en vragen op hun beurt wat nu precies de zaken zijn waar de DR zich mee bezighoudt. DR-lid Erik Geelen is tevreden over de middag. ”We zullen in de toekomst ook de andere diensten gaan bezoeken, maar dat zal pas in 2012 weer het geval zijn.”

Op 6 en 7 december vinden behalve de verkiezingen voor de universiteitsraad en de faculteitsraden ook die voor DR plaats. De DR bestaat uit dertien leden. Een lid mag per jaar honderd uur besteden aan DR-werkzaamheden. (HK)
    summary