En hoe is het in...?

NL | EN
    Eén gezamenlijke introdag voor alle Eindhovense studenten
    12 oktober 2011 - Nieuwe studenten in Eindhoven krijgen komend collegejaar een gezamenlijke introductiedag. Die wordt vooral besteed aan het beter leren kennen van de stad. Dat hebben de TU/e, Fontys Hogescholen en de Design Academy woensdag 12 oktober bekendgemaakt. Hoe de Eindhovense Studentendag er uit gaat zien, is niet bekend. De onderwijsinstellingen bespreken de invulling ervan met de studenten. Zoals vanavond tijdens een Openluchtdebat. x18_s.jpg

De donderdag  in de introductieweek van Fontys en TU/e zal voortaan in het teken staan van het gezamenlijk kennismaken met de stad Eindhoven. Voor de Design Academy Eindhoven (DAE) start de introductie een week later en met dit initiatief voegt DAE een extra dag toe aan haar introductieprogramma om zo het belang van de gezamenlijke kennismaking te onderstrepen.

De drie instellingen komen hiermee tegemoet aan een wens die al langer leefde bij studentenorganisaties en de gemeente Eindhoven. In mei van dit jaar hadden studenten bij het eerste Openluchtdebat al een sterke voorkeur uitgesproken voor een gezamenlijke Intro. Zij zien dit als een manier om Eindhoven sterker op de kaart te zetten als studentenstad.

De drie Colleges van Bestuur zijn blij met deze ontwikkeling. Collegelid Nienke Meijer van Fontys: “De studententijd is een periode waarin de basis wordt gelegd voor later, ook op sociaal gebied.” Collegevoorzitter Anne Mieke Eggenkamp van DAE: “Het is goed dat we onze studenten de kans bieden om in de introductie kennis te maken met alle facetten van Eindhoven als studentenstad.”

Jo van Ham, collegelid van de TU/e, benadrukt de voordelen: “Door de introductieactiviteiten te combineren kunnen we die kennismaking nog beter faciliteren. We vragen de gemeente om actief bij te dragen aan het welkom heten van de vier- tot vijfduizend studenten.”

De Eindhovense Studentendag is vanavond, woensdag 12 oktober, onder meer onderwerp  van gesprek tijdens het tweede Openluchtdebat in het Karel Vermeerenplantsoen. Vanaf 19.00 uur praten Eggenkamp, Meijer en Van Ham met studenten over de toekomst van de introductie.

“We willen het debat zo open mogelijk ingaan”, laat mede-organisator Veerle Crijns weten over de bijeenkomst. De TU/e-masterstudente Applied Physics benadrukt dat de discussie breder zal zijn dan alleen praten over de Eindhovense Studentendag. “We waarderen het ontzettend dat de onderwijsinstellingen meedenken over de invulling van de introductiedagen. Maar om alle aspecten van het thema -de eerste kennismaking met de stad Eindhoven- zoveel mogelijk te belichten, hebben we diverse partijen uitgenodigd om hun inbreng te leveren.” (FvO)

Joint introduction day for new students in Eindhoven

New students in Eindhoven will be treated to a joint introduction day next academic year, which will focus on getting to know the city especially. TU/e, Fontys and Design Academy announced their plans last Wednesday, October 12. What the Eindhoven Student Day will come to look like exactly is yet unknown. The institutions are still discussing the setup with students.