En hoe is het in...?

NL | EN
    Pas bij de borrel wordt het Openluchtdebat interessant
    13 oktober - Op initiatief van studenten heeft woensdagavond 12 oktober het tweede Openluchtdebat plaatsgevonden onder twee lekkende tenten op het Karel Vermeerenplantsoen. Bestuurders en studenten van de TU/e en Fontys en twee plaatselijke politici bespraken het gezamenlijke deel van de Intro 2012 en de kennismaking met Eindhoven in het algemeen. Het bleef wat tam, maar bij de borrel werden de goede gesprekken gevoerd. x20_s.jpg
    Het debat werd gefilmd door citytv.nl

Het feit dat de concrete afspraak over één gezamenlijke Eindhovense Studentendag tijdens de Intro van 2012 al voor het debat naar buiten werd gebracht door de bestuurders van de TU/e, Fontys en de Design Academie, verbaasde Veerle Crijns, student Technische Natuurkunde en mede-organisator van het evenement. Bij de borrel legde Jo van Ham, lid van het College van Bestuur van de TU/e, uit dat hiertoe besloten was om niet met lege handen aan te komen bij de bijeenkomst. Crijns: “Het debat was nuttig om meningen van iedereen te horen, maar bij de borrel konden we pas echt in gesprek gaan. En daar heb ik met Van Ham en Nienke Meijer (bestuurslid van Fontys- red) afgesproken dat wij als studenten een voorstel voor een vervolgafspraak maken.”

De groep organisatoren van het debat heeft zich niet getooid met een naam omdat zij juist proberen andere studenten in beweging te krijgen. Op deze natte en druilerige avond heeft Crijns echter weinig nieuwe gezichten gezien. De opkomst van ongeveer veertig personen viel ook wat tegen, maar ze heeft nog zeker vertrouwen op een goed vervolg.

Hieronder een greep uit de meest opmerkelijke meningen:

Debatleider Marieke Oosterbaan, TU/e-student Bouwkunde: “Ik vraag jullie om een helikopterview. Denk vanuit de positie van de nieuwe student en niet vanuit eigenbelang.”

Wethouder Henk Brink: “De gemeente wil een goede gastheer zijn. Als we tijdens de Dutch Design Week een half miljoen mensen Eindhoven kunnen laten zien, dan kan dat ook bij de Intro.”

Maarten Sjoerdsma, TU/e-student Industrial Engineering: “Tot nu toe is de Intro introvert. Dat moet anders.”

Joep Huiskamp, beleidsmedewerker TU/e: “Zie de Intro niet als een kostenpost maar als een investering.”

CvB-lid Jo van Ham: “Gemeente moet niet de organisator van de Intro worden, maar als gastheer dienen.”

En over de Eindhovense Studentendag: “Die dag moet meer zijn dan een feest. Eerlijk gezegd heb ik van mijn eigen Intro niet meer helder welk feest waar begon of eindigde. Er moet meer structuur komen in de Intro.” En: “Het feest moet typerend zijn voor Eindhoven en niet ook in Nijmegen of Utrecht gehouden kunnen worden.” (NS)

summary