En hoe is het in...?

NL | EN

Champions League onder de subsidies voor twee hoogleraren

18 oktober 2011 - Zowel prof.ir. Ton Koonen als prof.dr.ir. Meint Smit (beiden Electrical Engineering, onderzoeksschool COBRA) heeft een Advanced Grant  gekregen van de European Research Council (ERC). Deze subsidie -die bedoeld is voor senior onderzoekers in Europa- is goed voor bijna 2,5 miljoen euro per grant. x28_s.jpg
    Meint Smit (links) en Ton Koonen.

Volgens Koonen (Electro-Optical Communication) is het behoorlijk uitzonderlijk dat twee TU/e-hoogleraren in de prijzen zijn gevallen, zeker omdat ze beiden aan het COBRA-instituut zijn verbonden. “Eén op de tien aanvragen wordt gehonoreerd”, benadrukt Koonen het bijzondere aspect. Hij herinnert zich dat rector Hans van Duijn  het binnenhalen van de Advanced Grants eens vergeleek met het winnen in de Champions League.

Koonen gaat met de subsidie vijf jaar lang onderzoek doen dat tot doel heeft draadloze communicatie met ‘potlood-dikke bundels’ van licht te ontwikkelen. “Wil je in de toekomst naar hogere snelheden toe, dan zul je met lichtstralen in plaats van met radiogolven moeten werken. Daarmee kun je veel meer data verwerken. Andere voordelen zijn dat de lichtstralen elkaar niet storen en energiezuinig zijn en dat ze onafhankelijk gebruikt kunnen worden. In het huidige systeem deel je de capaciteit van een radiogolf met meerdere gebruikers.” Voor het onderzoeksproject worden vier promovendi, één postdoc en verschillende technici aangesteld.

Smit laat weten dat zijn onderzoeksgroep (Photonic Integration) de subsidie gaat gebruiken om optische en elektronische circuits te integreren in één enkele chip. “Wanneer je optische chips gebruikt, heb je elektronica nodig voor het aansturen of uitlezen of voor dataverwerking. Tot nu toe werden er aparte chips voor gebruikt.” Het grote voordeel van een gecombineerde chip is volgens Smit dat het kleiner en goedkoper wordt, aanzienlijk sneller is en energiezuiniger dan twee afzonderlijke chips. Twee jaar geleden heeft de groep de aanzet gedaan voor dit onderzoek. Door de subsidie kunnen drie promovendi en twee postdocs aan de onderzoeksgroep worden toegevoegd. Het technologisch onderzoek gaat in de COBRA cleanroom plaats vinden.

nano mushroom

Nanolaserstructuur voor integratie op een silicium chip.

De European Research Council maakte afgelopen week ook de toekenningen bekend van de subsidie Proof of Concept. Prof. dr. Bert Meijer (hoogleraar Scheikundige Technologie & Biomedische Technologie) sleepte die subsidie binnen met zijn onderzoeksvoorstel Commercial feasibility of supramolecular polymers in life sciences and medical technology en dat levert hem 150.000 euro op. In totaal krijgen dertig onderzoekers deze steun om het gat te overbruggen tussen hun onderzoek en het begin van het vermarkten van een innovatie. (JvG)

Champions League among grants for two professors
    Both prof.ir. Ton Koonen and prof.dr.ir. Meint Smit (both of Electrical Engineering, COBRA research school) have received an Advanced Grant from the European Research Council (ERC). The grant is meant for senior researchers in Europe and is worth nearly 2.5 million euro per grant.