En hoe is het in...?

NL | EN
    Afstuderende ondernemer mag meer winst maken
    6 oktober 2011 - Voor studenten met een eigen bedrijf worden de regels van de bijverdiengrens aangepast. In hun jaar van afstuderen mogen ze winst maken zoveel ze willen, zonder dat zij hun basisbeurs en ov-kaart moeten terug betalen. x3_s.jpg
    Einde bijverdiengrens voor afstudeerders.

Dat hebben minister Verhagen van Economische Zaken en staatsecretaris Zijlstra van Hoger Onderwijs vandaag bekend gemaakt. De bijverdiengrens zal niet geheel verdwijnen maar met de wijziging wil het kabinet de student-ondernemer, met name in zijn laatste studiejaar, meer ruimte geven.
    Voorheen verloren studenten die meer dan 13.000 euro per jaar verdienen hun recht op studiefinanciering.

Manager new business development Bart de Jong van het TU/e Innovation Lab vindt het een goede aanpassing, mits het starten van een eigen bedrijf het afstuderen niet in de weg staat. “We hebben serieus gekeken of het Innovation Lab ondernemende studenten een lening zou moeten verstrekken. Maar dat doen we niet. We willen voorkomen dat studenten al hun energie in het starten van het bedrijf zetten en het afstuderen gaan uitstellen.”

Technisch Bedrijfskundestudent Jeroen Geerts heeft tijdens zijn studie een opblaasverhuurbedrijf opgezet, Inflatebleopmaat.nl. Voor hem komt de maatregel net te laat, zijn vijf jaren studiefinanciering zijn al verbruikt. “Voor collega-student-ondernemers die in hun afstudeerjaar zitten is het een goede wijziging. Vooral wanneer ze geleidelijk meer omzet willen draaien. Voorheen was het zo dat het nauwelijks uitmaakte of je nu 6.000 euro of net boven de 13.000 euro winst maakte. Want dan moest je terugbetalen, en vonden velen het de moeite niet waard. Om er goed aan over te houden moest je in één stap groeien naar wel 20.000 euro winst.” Met deze handreiking om geleidelijk te groeien doet de regering wat hem betreft een goede daad. (NS)

Graduating students allowed to greater profit

For students with a business, the rules for making extra money will be changed. In the year they graduate, they can make as much profit they want without having to repay their basic grant or public transport pass.