En hoe is het in...?

NL | EN

TU/e-alumni winnen alle universitaire prijzen nationale studentenSTAALprijs

18 oktober 2011 - Drie pas afgestudeerde TU/e-studenten Bouwkunde hebben eerste plaatsen behaald bij de nationale studentenSTAALprijs. De winnaars werden tijdens de 25e editie van de Nationale Staalbouwdag op 14 oktober bekend gemaakt. Peter van den Heuvel won zowel de architectuurprijs op universitair niveau als de inventiviteitprijs. Walther Plönes werd eerste in de categorie ‘universitair niveau, techniek’ en Jop Courage won de onderzoeksprijs op universitair niveau. x31_s.jpg
    Het ontwerp voor Maastricht CS van Walther Plönes, een van de winnende ontwerpen van de studentenSTAALprijs.

Peter van den Heuvel maakte een ontwerp voor schaatsstadion Heerenveen, waarbij twee schaatsbanen boven elkaar komen te liggen. Daardoor kunnen topsporters trainen, terwijl recreanten gebruik maken van de andere baan.

ontwerp ijsbaan

Jop Courage wist aan te tonen dat computersimulatie van bepaalde vervormingmechanismen wél mogelijk is.  Tot nog toe was het niet mogelijk om via simulaties een verklaring te vinden waarom sommige doorsneden en overspanningen leiden tot het ene dan wel het andere vervormingmechanisme.

Walther Plönes hield zich bezig met het herstructureren van het gebied rondom het centraal station van Maastricht. Hij bedacht een mogelijkheid om de oost-westverbinding in de stad te herstellen. Zijn oplossing was de aanleg van  een spoortunnel, waarbij het vrijgekomen maaiveld wordt benut voor een nieuwe verbinding. Verder ontwierp  Plönes een voetgangersplateau en een overkapping.

De studentenSTAALprijs is voor studenten die in de laatste fase van hun opleiding een belangrijk gedeelte van hun afstudeerwerk aan staal hebben gewijd. Het afstudeerwerk kan een ontwerp, constructie, onderzoek, productontwikkeling of een combinatie daarvan zijn. De jury beoordeelde in totaal achttien projecten. (JvG)

TU/e alumni win all academic awards studentenSTAALprijs
    Three recently-graduated TU/e students of Built Environment won first prizes at the national studentSTAALprijs (student steel awards). The winners were announced during the 25th edition of Nationale Staalbouwdag (national steel construction day) on October 14. Peter van den Heuvel won the academic architecture prize as well as the creativity prize. Walter Plönes came in first place in the category ‘academic level, engineering’ and Jop Courage won the academic research prize.