En hoe is het in...?

NL | EN

Veni voor modelleren botbreuken

19 oktober 2011 - Dr.ir. Clemens Verhoosel krijgt van NWO een Veni-subsidie. De universitair docent bij Werktuigbouwkunde gaat met de subsidie van 225.000 euro een methode ontwikkelen om uit scans af te leiden of iemand een vergrote kans heeft op osteoporose. x32_s.jpg

De toekenning van de Veni voor Verhoosel in de zogeheten domeinronde brengt het aantal Veni’s voor de TU/e dit jaar op twee. In juli werd al bekend dat dr.ir. Richard Lopata een Veni krijgt voor onderzoek aan aneurysma’s (zie, http://tinyurl.com/3gmz4rv).

Verhoosel kreeg het nieuws vorige week informeel te horen, maar wachtte op het moment van de officiële bekendmaking nog op het juryrapport. Osteoporose is volgens de onderzoeker een groeiend probleem.

Bij een vroege diagnose kan met medicijnen of therapie veel leed worden voorkomen. In principe is de aanwezige microschade en de hierdoor afgenomen botsterkte een goede indicatie voor de kans op toekomstige klachten. Het is echter moeilijk om uit botscans af te leiden hoe sterk het bot nog is.

Voordat Verhoosel vorig jaar naar de TU/e kwam, werkte hij als postdoc aan de University of Texas in Austin. Daar kwam hij in aanraking met een numerieke methode waarmee je efficiënt complexe geometrieën kunt modelleren. “Dat betekent dat je ook grotere structuren kunt doorrekenen en zo meer inzicht kunt krijgen in het faalgedrag van botten.” Verhoosel wil deze methode de komende jaren vervolmaken.

Met de subsidie kan Verhoosel drie jaar vooruit. Veni-subsidies worden door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) uitgereikt aan onderzoekers aan het begin van hun carri ère. Samen met de Vidi- en Vici-subsidies vormen de Veni’s de Vernieuwingsimpuls. Dit jaar kregen 159 van de 965 aanvragers de subsidie toegekend. (TJ)

Veni for modeling fractured bones
    Dr.ir. Clemens Verhoosel will be receiving a Veni grant from NWO. The assistant professor at Mechanical Engineering will be using the 225,000-euro grant for the development of a method to use scans to determine whether someone runs a higher risk of osteoporoses.