En hoe is het in...?

NL | EN
    U-raad positief over herstelwerk aan OASE
    19 oktober 2011 - De herstelwerkzaamheden aan OASE krijgen waardering van de universiteitsraad. De performance is op veel punten aanzienlijk verbeterd, al behoeft de snelheid nog extra aandacht. LaQuSo, het bedrijf dat bij Wiskunde en Informatica de kwaliteit van software onderzoekt, neemt binnenkort de inrichting van de software onder de loep en gaat stresstesten uitvoeren. x34_s.jpg
    Een maand geleden wist studentenfractie Groep-één middels een digitale inzamelactie 2500 klachten binnen te halen die betrekking hadden op het slecht functioneren van OASE, het nieuwe digitale onderwijssysteem waar de TU/e eind mei mee van start ging. “Sindsdien zitten we er als College van Bestuur bovenop”, zei CvB-lid Jo van Ham maandag 17 oktober in de U-raadsvergadering. In een begeleidende brief somt het CvB op wat er inmiddels aan herstelwerk is verricht. Zo is ter verbetering van de snelheid het aantal front-end servers uitgebreid van twee naar drie en is de tussenlaag van OASE efficiënter ingericht. Hierdoor nemen nu nog maar drie handelingen meer dan zes seconden in beslag. Voor de aanpassingen waren er dat nog acht.

Groep-één onderschreef maandag de schriftelijke claims van het CvB dat het in- en uitschrijven voor tentamens nu goed verloopt en dat de roosters en het studiemateriaal weer goed beschikbaar zijn. “We stellen het op prijs dat er op dit moment al zoveel bereikt is”, aldus de fractieleden van Groep-één. Men vroeg wel of er al plannen zijn om de user-interface gebruiksvriendelijker te maken. Van Ham: “Daar krijgt het CvB nog voorstellen voor, maar dan moeten we nog wel kijken wat zo’n aanpassing gaat kosten.”

Desirée Meijers, lid van de personeelsfractie PUR, wilde weten of aan het geschutter met de site nog consequenties worden verbonden voor de direct verantwoordelijken. Van Ham koos voor een diplomatiek antwoord: “OASE is een complex systeem, waarbij drie à vier diensten samenwerken. En ook dit blijkt toch mensenwerk te zijn. We hebben hier lessen uit getrokken en zullen volgende keer meer investeren aan de voorkant van het proces.” Hij sloot af met de opmerking dat de TU/e met dit digitale onderwijssysteem nog altijd voorop loopt in universitair Nederland. (HK)
    University Council positive about OASE repairs
    The OASE repairs are appreciated by the University Council. Performance has improved considerably in several respects, although its speed is still an issue. LaQuSo, the company that researches the software quality at Mathematics & Computer Science, will soon focus on the software’s design, as well as carry out several stress tests.