En hoe is het in...?

NL | EN
    “GroenLinks tegen de auto? Onzin!”
    6 oktober 2011 - Het Europees Parlement organiseerde woensdag 5 oktober in het autolab van Werktuigbouwkunde de bijeenkomst ‘De slimme auto in 2020’. Carlo Brantsen, hoofdredacteur van Carros Magazine en presentator van het radioprogramma Autoshow, prees elektrische auto’s het graf in. Europarlementariër Bas Eickhout pleitte voor het aan elkaar koppelen van uitdagingen op dit gebied. Daarnaast presenteerden twee studententeams hun variatie op het thema van de dag. x4_s.jpg
    Carlo Brantsen.

‘Petrolhead’ Carlo Brantsen weet wel een bestemming voor de elektrische auto: “Fijn karretje voor makelaars in de grachtengordel. Paar stickers erop en je hebt een leuke gadget.” Brantsen liet zich woensdagmiddag voor de zestig aanwezige studenten direct kennen als een tegenstander van elektrisch rijden. “Grappige karretjes, maar veel te duur. Als je kijkt naar elektrische auto’s die in het verleden rondreden, zoals bijvoorbeeld het maanwagentje van de Nasa, moet je constateren dat de huidige modellen weinig meer kunnen dan die museumstukken. Het lukt niet de prestaties te verhogen.”
    Volgens Brantsen zullen we dus ook in 2020 nog hoofdzakelijk in benzine- of dieselauto’s rijden. “Die worden namelijk steeds zuiniger, hebben steeds minder uitstoot, zijn steeds veiliger en comfortabeler.”

Bas Eickhout, Europarlementariër voor GroenLinks, denkt dat petrolheads en Groenlinksers wel tot een vergelijk kunnen komen. “Dat GroenLinks tegen auto’s is, is onzin, maar politici kijken verder dan Brantsen. Wij richten ons op 2050. Ook dan zal kooldioxine-uitstoot nog een probleem zijn. Niet zozeer voor het personenvervoer, maar wel voor het vervoer van goederen. Daar moeten veel slimmer mee omgaan. Nu rijden vrachtwagens vaak leeg terug, of liggen schepen stationair draaiend voor de haven van Rotterdam uit speculatieve overwegingen. Dat moet anders. Laat we geen platgeslagen discussie voeren over meer asfalt of meer spoor, maar combineer het. Stal je auto in Veenendaal en rij vandaar de Randstad in. Koppel alle uitdagingen die er zijn, veel meer aan elkaar.”

Aansluitend presenteerden twee studenten van de nieuwe bachelor Automotive hun plan om het derde remlicht een extra functie te geven. Wanneer geremd wordt en aansluitend geen gas wordt gegeven, wat vaak voorkomt bij filerijden, blijft het derde remlicht branden. Dit zou moeten leiden tot een betere doorstroming en brandstofbesparing. Twee buitenlandse masterstudenten hadden een breed perspectief gekozen en gaven hun opvatting over veiligheid, communicatie en verantwoord rijgedrag in de auto van de toekomst. Zo moet bijvoorbeeld het dashboard een touchboard worden, waarbij het individueel kan worden ingericht. Deze presentatie won uiteindelijk de prijs: een trip naar de organisatoren in Brussel. (HK)

“Groen Links against the car? Nonsense!”

October 6, 2011 – On Wednesday, October 5, the European Parliament organized the meeting ‘The Smart Car in 2020’ at Mechanical Engineering’s auto lab. Carlo Brantsen, editor in chief at Caros Magazine and presenter of the radio program Auto Show, praised the electric car to the skies. MEP Bas Eickhout pleaded for connecting the challenges in this field. Two student teams presented their view on the day’s theme.