En hoe is het in...?

NL | EN

Dispuut Aleph viert vijftigjarig bestaan:
    Karrentocht naar oudste studentenhuis van Eindhoven

10 oktober 2011 - Op een kar, getrokken door paarden, vanaf het onderkomen van Eindhovens Studenten Corps dwars door de stad naar huis gebracht worden. Dat is de eer die bewoners van het Alephhuis ten deel valt wanneer ze zijn afgestudeerd. Soms kwam het niet van zo’n karrentocht en om dat goed te maken, was er zaterdag 8 oktober vanwege het vijftigjarig bestaan een inhaalronde. En een groot feest.

x9_s.jpg
    Een koets en vier karren op weg naar het Alephhuis. Foto | Rien Meulman

Het oudste studentenhuis van Eindhoven (sinds 1961) is op de tap na leeggehaald om alle bezoekers plek te bieden. Buiten zijn tegels gelegd en partytenten geplaatst. Behalve sigaren, ruik je ook zuurkool en geuren van andere warme happen die worden uitgevent.

Voor de 120 mannen die zich hadden aangemeld voor de reünie in het dispuutshuis aan de Guido Gezellestraat waren genummerde bierpullen en eveneens genummerde vrijetijdsjasjes gemaakt. Ieder Alephlid krijgt bij zijn inauguratie een nummer dat hij de rest van zijn leven bij zich draagt. Er zijn nu 142 nummers uitgereikt.

Gied, nummer 55, heeft bier in zijn pul, maar hij drinkt net zo lief sherry. In 1979 kwam hij in het Alephhuis wonen als eerstejaars student Bedrijfskunde aan de TU/e. In 1984 studeerde hij af aan de hts en dat hij zijn karrentocht niet eerder heeft gehad, komt naar eigen zeggen doordat het paard kreupel was. “Het bijbehorende feest ging wel door. Ik weet nog dat het uit de hand liep en dat ik zelf de politie heb gebeld, maar ik weet niet meer waarom. Toen ze aankwamen die avond wist ik het ook al niet meer.” Tegenwoordig woont Van Hoorn in Hilversum. Hij heeft nog steeds contact met de Alephleden en kent er “minstens zestig”. Jaargenoot nummer 54, Jaap van den Berg die nu in Groningen woont, is nog steeds zijn maatje. Zeker vanavond. “Wij beschermen elkaar door dik en dun. Ook in het normale burgerleven hebben we dezelfde band. Giedje haalt nog altijd bier voor me.”

Jaap van den Berg (links) en Gied.

Wethouder Henk Brink probeert een speech te houden over Eindhoven studentenstad. Keer op keer wordt hij onderbroken door de uitroepen ‘Bravo!’en’ Silentio!’ . Ook oprichter Frans van Thiel (74 jaar, nummer 1) wordt in de rede gevallen wanneer hij herinneringen ophaalt aan zijn karrentocht: “De senaat zat natuurlijk niet op een kar, wij mochten in een koets. En we werden niet getrokken door paarden, maar door feuten.” Daarop is uit het publiek te horen: “Ik heb me altijd al door feuten willen laten trekken.” Gevolgd door “Silentio”. (NS)

Aleph chapter celebrates 50th anniversary: cart ride to oldest student house in Eindhoven
    Being taken all the way home from the Eindhoven Studenten Corps quarters, across the city center, by horse cart: Residents of the Aleph House are granted that honor upon graduation. Sometimes, however, the cart ride fell through. To make up for that, the chapter organized a catch-up round on October 8 in light of their 50th anniversary. And a big party.