En hoe is het in...?

NL | EN
    Indonesische projecten duurzame energie lopen ten einde
    26 oktober 2011 - Casindo, een driejarig project in Indonesië, wordt eind deze week afgesloten. Het omvangrijke project, waarin de TU/e een groot aandeel heeft, had als doel om ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie te bevorderen. x16_s.jpg
    Bij de opening van het duurzaam huis in Yogyakarta.
    Het project bestond uit drie belangrijke onderdelen, laat projectleider ir. Mara Wijnker vanuit Indonesië weten. Het Energy research Centre of the Netherlands was de belangrijkste speler op het gebied van capaciteitsopbouw van de overheid. ETC Energy leidde het onderdeel van capaciteitsopbouw bij lokale onderwijsinstellingen.

De TU/e was verantwoordelijk voor de opbouw van het onderzoek en onderwijs op vijf universiteiten op het gebied van duurzame energie en efficiënt omgaan met energie. Zo hebben zo’n dertig docenten trainingen verzorgd -zowel op de TU/e als in Indonesië-, heeft de universiteit met de lokale industrie workshops op het gebied van kennisvalorisatie gegeven en is er apparatuur aangeschaft.

Als ‘apparatuur’ is onder meer een duurzaam huis gebouwd in Yogyakarta (zie foto) om aan studenten en andere bezoekers te laten zien hoe duurzame energietechnologieën -zoals zonnepanelen en een windturbine- kunnen worden toegepast in een gebouw. De opening hiervan was in juli.

Vijf Indonesische universiteiten ontwikkelen nu onderwijsprogramma’s. Aan twee universiteiten komt een masterprogramma en in drie gevallen een certificaatprogramma, vertelt Wijnker. Volgens de projectleider zijn er veel mogelijkheden en is er veel belangstelling in Indonesië voor het ontwikkelen van duurzame energie. (JvG)

Klik hier voor meer informatie over het project.
    Indonesian projects renewable energy ending
    Casindo, a three-year project in Indonesia, will be concluded this week. The extensive project was aimed at promoting developments in the field of renewable energy. TU/e made a great contribution to the project.