En hoe is het in...?

NL | EN
    Vorming chirale polymeren verklaard
    26 oktober 2011 - Onderzoekers van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS) aan de TU/e hebben een theoretische verklaring gevonden voor de vorming van wenteltrapvormige moleculaire structuren met een specifieke draairichting. Hun bevindingen verschenen afgelopen dinsdagmiddag in het online tijdschrift Nature Communications. x19_s.jpg
    Een chiraal polymeer.

Het artikel verklaart het optreden van chirale amplificatie, een proces waardoor polymeren met een specifieke draairichting ontstaan uit een reservoir van bouwstenen die zelf grotendeels geen voorkeur voor een draairichting vertonen. De chiraliteit van moleculen heeft invloed op bijvoorbeeld hun medicinale werking, maar het is lastig om de draairichting kunstmatig te beïnvloeden.

Eerste auteur van het artikel is dr.ir. Bart Markvoort van de groep Biomodeling and Bioinformatics van de faculteit Biomedische Technologie. Aanleiding van het onderzoek was volgens hem een discussiebijeenkomst van het ICMS met medeauteur prof.dr.ir. Bert Meijer, die het experimentele onderzoek naar de chirale moleculaire structuren leidt. Markvoort geeft in het artikel onder meer een verklaring voor de resultaten van het promotieonderzoek van dr.ir. Maarten Smulders.

Markvoort: “Ik bedacht dat simulaties meer inzicht in het vormingsproces van deze polymeren konden bieden. Als je gebruik wilt maken van chirale amplificatie, is het belangrijk om te begrijpen hoe het precies werkt.” Het artikel bevat twee beschrijvingen: één mathematische, ontwikkeld door medeauteur dr.ir. Huub ten Eikelder, die de evenwichtstoestand voorspelt, en één gebaseerd op simulaties die laten zien hoe de polymeren ontstaan door telkens een bouwsteen te koppelen of los te laten.

Het artikel is geschreven samen met dr. ir. Tom de Greef die in zijn promotieonderzoek al werkte aan de vormingsprocessen van supramoleculaire polymeren. De simulaties maken het ook mogelijk om de groei van de supramoleculaire polymeren te visualiseren met filmpjes. Deze filmpjes zijn door de auteurs bij het artikel gevoegd. De publicatie in Nature Communications is een mooi voorbeeld van de interdisciplinaire samenwerking binnen het ICMS, aldus Markvoort. (TJ)

Formation of chiral polymers explained
    Researchers of the Institute of Complex Molecular Systems (ICMS) at TU/e have found a theoretical explanation for the formation of molecular structures shaped like a winding staircase with a specific rotation. Their findings were published in the online periodical Nature Communications last Tuesday afternoon.