En hoe is het in...?

NL | EN

Design United nieuw creatief platform voor 3TU

27 oktober 2011 - De faculteiten Industrial Design in Eindhoven, Twente en Delft gaan hun samenwerking opschroeven. Met de oprichting van een nieuw platform, Design United, willen de opleidingen de academische ontwikkeling in het vakgebied versterken en de wisselwerking met het bedrijfsleven aanjagen. De drie decanen zetten donderdag 27 oktober in Eindhoven hun handtekening om deze ambitie te bevestigen.

De drie technische universiteiten verwachten door de samenwerking de stormachtige ontwikkelingen die Industrial Design (ID) beleeft, nog beter bij te blijven. Het relatief jonge wetenschapsgebied wordt zowel nationaal als internationaal beschouwd als een van de innovatieve motors van de economie.

Prof.dr.ir. Aarnout Brombacher, decaan van de faculteit ID in Eindhoven: “Design United is hét gezicht van de drie technische universiteiten op het gebied van Industrial Design. Ik denk dat we ons als 3TU hiermee excellent kunnen profileren in de discussie die op dit moment plaatsvindt over de topgebieden. Vooraleerst natuurlijk creative industries, maar daarnaast ook in aanpalende gebieden zoals high tech systems.

De faculteiten werken momenteel op verschillende manieren samen. Dat gebeurt zowel op individuele basis als binnen grotere projecten. Met Design United gaan de drie faculteiten de opleiding en begeleiding van promovendi verder afstemmen. Ook wordt meer aandacht gegeven aan het inventariseren, communiceren en ontsluiten van kennisgebieden.

Daarvoor zal nog meer uitwisseling plaatsvinden met het bedrijfsleven. Niet alleen bestaande ondernemingen, maar vooral ook nieuwe industrie en industriële netwerken. Onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven kunnen zo van elkaar leren en innovatieve ideeën omzetten in de praktijk, zo is de verwachting.

De aanpak van Design United zal zich veelal richten op ontwerpend onderzoek naar nieuwe oplossingen voor toepassingsgebieden zoals gezondheid, mobiliteit en duurzaamheid. Vragen vanuit het bedrijfsleven worden doorgeleid naar de faculteiten. Er wordt binnen Design United dus geen onderzoek uitgevoerd. Omdat de betrokken partijen, inclusief industrie, geen financiering beschikbaar hebben, springt Agentschap NL (onderdeel van het ministerie van Economische Zaken) de eerste vijf jaar bij. De jaarbegroting start met 350.000 euro en zal in die periode groeien naar een half miljoen. Tegen die tijd zal de steun van Agentschap NL zijn vervangen door bijdragen uit de industrie.

Brombacher:  “We komen met Design United absoluut beter voor de dag, vandaar dat er nu al initiatieven gaande zijn om dit naar Europees niveau te tillen, want ook daar speelt eenzelfde discussie over zogeheten topgebieden, de Grand Challenges. Design United gaat over de creatieve industrie en opleidingen en is daar hét antwoord op. Wij zijn al een behoorlijk grote speler op dit vakgebied, maar wil je als academische opleidingen internationaal een vuist maken, moet je dat gezamenlijk doen anders gaat dat nooit werken.” (FvO)

Design United new platform 3TU
    The Departments of Industrial Design in Eindhoven, Twente and Delft will be intensifying their collaboration. The new platform Design United is meant to boost academic development in the discipline as well as drive interplay with businesses. The departments’ three deans will sign the plans in Eindhoven on October 27, as to confirm these ambitions.