En hoe is het in...?

NL | EN
    Noorda: “Druk is geen excuus”
    31 oktober 2011 - Diederik Stapel zegt dat de druk om te scoren en te publiceren hem te veel zijn geworden, maar dat kan nooit een excuus zijn voor fraude, zegt voorzitter Sijbolt Noorda van universiteitenvereniging VSNU. “Concurrentie hoort erbij.”
    Er is inderdaad felle concurrentie in de wetenschap, maar dat betekent niet dat je vals mag spelen, laat Noorda via zijn woordvoerder weten. “De regels van het spel gelden nog steeds.”

Hij wijst op de gedragscode wetenschapsbeoefening die de universiteiten in 2004 hebben opgesteld. Daarin staan waarden als zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en controleerbaarheid centraal. “Hij heeft alle waarden van de wetenschap geschonden”, aldus Noorda. “Dat is ernstig. Top ís competitie. Wetenschapper zijn brengt verantwoordelijkheden met zich mee.” (HOP)
    Noorda: “Pressure is no excuse”
    Diederik Stapel says the pressure to score and publish got the best of him, but that can never be an excuse for fraud, says chairman Sijbolt Noorda of university association VSNU . “Competition is part of the deal.”