En hoe is het in...?

NL | EN
    En hoe is het in...?
    17 november 2011 - Studenten van de TU/e gaan steeds vaker voor hun studie naar het buitenland.
    Voor stage of voor het verrichten van onderzoek, omdat het verplicht is of
    omdat ze het leuk vinden. Cursorlezers kunnen iedere week over de schouder
    van een TU/e-student in het buitenland meekijken.

En hoe is 't in... weergeven op een grotere kaart
    En hoe is het in Pittsburgh?

Ik ben momenteel op uitwisseling bij Carnegie Mellon University, Pittsburgh, Verenigde Staten. Studeren hier is heel anders dan aan de TU/e. Ik draag mijn winterjas al meer dan een maand en eind oktober heeft het hier al gesneeuwd. Het weer is vergelijkbaar met dat in Nederland: grijs, maar met veel meer wind en dus kouder... Uitwisselingen en stages zijn twee heel verschillende dingen. Ik heb lessen en huiswerk in tegenstelling tot het ontwikkelen van werkervaring die je zou opdoen tijdens een stage. Ik heb dit gedaan omdat ik later wil werken in internationale teams en ik geloof dat het voor een goede samenwerking belangrijk is om te begrijpen hoe anderen geleerd hebben om hun werk te doen.

Hoe zou ik mijn leven en ervaring hier beschrijven? Een woord: WERK! Het is heel gebruikelijk om lessen te beginnen om 08.30 en nog steeds in de studio (werkplek) te zijn tot lang na 2 uur ’s nachts. Deze werkuren gelden ook in het weekend. Studenten hebben de sleutel van hun werkplek en kunnen komen en gaan wanneer nodig is. Als TU/e-student was ik niet echt op de vormgeving van design gericht. Studenten in CMU krijgen een beeldendekunst-diploma voor ID, TU/e-studenten krijgen een ingenieursdiploma.

Het gaat allemaal over de vormen, de schetsen en de modellen. Ik heb dus wel veel geleerd en ontwikkeld gedurende de drie maanden dat ik hier ben geweest, zelfs al kost het een hoop werk.

De sfeer is 180 graden anders dan bij de TU/e. Er zijn maar twintig studenten Industrieel Ontwerpen in het junior jaar (derde jaar) en allen vinden hun eigen prestaties beter en belangrijker. Het gaat er hier erg competitief aan toe. Als ik niet werk, ben ik veel met de leden van de Alpha Epsilon Pie ‘fraternity’ of andere uitwisselingsstudenten. Dit zorgt ervoor dat ik toch nog ervaring opdoe met het Amerikaanse collegeleven en de cultuur meemaak. Een maand geleden vierden we Halloween en dat was erg leuk. Iedereen was verkleed in gekke outfits, huizen met spinnenwebben, spinnen en skeletten overal ... grafstenen op gazons...behoorlijk griezelig, maar enorm leuk! Thanksgiving is ook net voorbij en het was supergezellig en een geweldige culturele ervaring.

Mijn ervaringen zijn tot nu toe goed en ik heb veel plezier met de lessen en mijn leven hier. Ik zal het moeilijk vinden om over een maand terug naar Nederland te gaan. Mijn verdere plannen zijn om zeker nog een keer terug te komen om mensen te bezoeken hier. Groetjes uit CMU, Pittsburgh!

Sophie Brenny, studente Industrial Design