En hoe is het in...?

NL | EN
    Academicus minder duur
    19 december 2011 - Voor het eerst in jaren zijn afgestudeerde master-studenten ‘goedkoper’ geworden, meldt het CBS. Gerekend vanaf de basisschool kost hun opleiding geen 154 duizend euro meer, maar 153 duizend. Gecorrigeerd voor inflatie is er al jaren een dalende trend zichtbaar. x15_s.jpg

Sinds de eeuwwisseling maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek ieder jaar een grove rekensom: hoeveel geeft de overheid uit aan onderwijs en hoeveel diploma’s levert dat op? Daaruit blijkt dat de overheid tegenwoordig minder geld besteedt aan de onderwijsloopbaan van basisschool tot en met universiteit.

Het universitaire deel daarvan kostte vorig jaar 44,2 duizend euro. Dat is evenveel als in 2005, toen een eerder laagterecord werd bereikt. In 2008 werd er nog 48,2 duizend euro betaald.

Het gaat hier nadrukkelijk niet om de prijs per student, want veel studenten halen uiteindelijk helemaal geen diploma. De prijsdaling komt volgens het CBS doordat het aantal universitaire studenten harder steeg dan de rijksbijdrage voor universiteiten.

Omgerekend naar ‘vaste’ prijzen is er nu minder geld beschikbaar dan toen de rekenaars met deze exercitie begonnen (zie de grafiek hieronder). (HOP)

Academic less expensive

For the first time in years, Dutch master graduates have become ‘cheaper’, says Statistics Netherlands (CBS). When calculated from kindergarten onwards, their education no longer costs 154 thousand euro in total, but 153. Adjusted for inflation, this downward has been going on for years.