En hoe is het in...?

NL | EN
    ‘Bij bossaball kan iedereen zijn sport kwijt’
    20 december 2011 - Bossaball is dit jaar de publiekstrekker bij de Van Lint Sportweek, die gisteren -maandag 19 december- van start is gegaan. Het is de eerste keer dat bossaball, een combinatie van volleybal, voetbal en atletiek, op het programma staat. x16_s.jpg
    Deelnemers aan de Van Lint Sportweek spelen bossabol. Foto | Bart van Overbeeke

Het bossaballspeelveld lijkt het meest op een rechthoekig springkussen met aan elke kant een trampoline, waartussen een volleybalnet gespannen is. Elk team telt vijf spelers die, net zoals bij volleybal, rouleren van plaats. Eén van hen staat op de trampoline, en heeft zo de beste kansen om te scoren. Dat werkt hetzelfde als bij volleybal; de bal moet aan de andere kant van het veld de grond raken. Raakt hij de trampoline, dan levert dat drie punten op. Als hij de rest van het speelveld raakt (met uitzondering van de rand om de trampoline, daarmee kan je geen punten scoren) dan levert het één punt op. De bal mag met het hele lichaam gespeeld worden. Door het bijzondere speelveld, worden er vaak atletische ‘moves’ gemaakt om de bal naar de overkant te spelen.

Tom Hoeben, voorzitter van de Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF) en hoofd van de Van Lint Sportweek commissie, legt uit wat bossaball zo bijzonder maakt. “Het is vooral de presentatie. De spelers hebben heel veel bewegingsvrijheid; ze kunnen zich helemaal uitleven op het springkussen. Iedereen kan zijn sport kwijt in bossaball.” Hoeben vertelt dat de volleybal- en de turnvereniging een bossaball- en beachvolleyballvereniging willen opstarten. Als er genoeg animo voor is, wil de gemeente het sponsoren. “Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven bij de ESSF. We hebben gelukkig al veel aanmeldingen gehad.”

Handicaps
    Naast bossaball werd er maandag ook rolstoelbasketbal gespeeld. “De jongens zijn zelf niet gehandicapt”, vertelt Hoeben terwijl een speler uit zijn rolstoel wordt geslingerd, opstaat en er weer in gaat zitten. “Ze zien de rolstoelen als een soort van ‘handicap’ voor het basketbal. Een extra moeilijkheidsgraad is het.” Hetzelfde geldt voor kanopolo (een soort waterpolo, maar dan gespeeld in kano’s). “Als je bijvoorbeeld wil scoren, moet je eerst je peddel neerleggen. Dat maakt het lastiger”, zegt Hoeben.

De commissie heeft ook een ‘spinning marathon’ georganiseerd voor het goede doel. De laatste 24 uur van de sportweek moeten studenten de trappers draaiende houden. Voor de gelegenheid worden de fietsen in de kantine neergezet, zodat de deelnemers aangemoedigd kunnen worden. Het was de bedoeling dat een groep sportdocenten, studenten en medewerkers de Alpes d’HuZes zou gaan rijden, maar de groep werd uitgeloot. Ze besloten toch door te gaan met geld ophalen. De opbrengst gaat naar KWF Kankerbestrijding.

Tijdens de sportweek wordt er van half zes ‘s avonds tot twaalf uur ’s nachts gesport. Daarna begint elke dag een feest in de kantine. Elke avond heeft zijn eigen thema, maandagavond was dat RED night district. De glazen lichtkoepels in het dak van de kantine schenen voor de gelegenheid rood. De sporters stonden, vaak nog in korte broek, badjas, sportschoenen of slippers, sportdrank en bier te drinken.

Voor de komende dagen staat onder andere onderwaterhockey, knotsbal, trefbal en zaalvoetbal op het programma. In totaal spelen er 325 teams van twee tot zes spelers. Het grootste gedeelte van de deelnemers studeert aan de TU/e, maar ook Fontys is vertegenwoordigd. (EdG)

“Bossaball is everyone’s game”
    Bossaball is this year’s crowd puller at Van Lint Sport Week that started yesterday, December 19. It’s the first time bossaball – a combination of volleyball, soccer and athletics – is represented at the Sports Week.