En hoe is het in...?

NL | EN

Poolse architect wint ontwerpwedstrijd voor Potentiaal

21 december 2011 - Tijdens de internationale architectuurwedstrijd Europan 2011, die vorige week plaatsvond in Vertigo, kwam het ontwerp van de Poolse architect Daniel Zarhy (1980) voor studentenhuisvesting in Potentiaal als winnaar uit de bus. Volgens de jury een ontwerp waarbij alles op de juiste plaats lijkt te vallen. Potentiaal was één van de zes Nederlandse locaties waar jonge architecten ontwerpen voor konden aanleveren. x19_s.jpg
    Daniel Zarhy

Als het aan Daniel Zarhy ligt krijgen over enkele jaren de studenten die dan woonachtig zijn in het oude faculteitsgebouw van Electrical Engineering, allemaal een kamer met een eigen balkonnetje. Het Corona-gebouw is dan al platgegooid en op die plek is een nieuw gebouw verrezen dat dienst doet als een ontmoetingsplek en dat tevens plaats biedt aan culturele evenementen.

Tussen beide gebouwen en het Laplacegebouw wordt in de plannen van Zarhy een aantrekkelijk plein gecreëerd. In Potentiaal zelf worden telkens drie verdiepingen met elkaar verbonden via een atrium. Die komen op de plaats waar nu het bestaande trappenhuis zit. De jury was met dit laatste onderdeel het minst tevreden, want men vreest dat een dergelijke clustering een te massieve indruk zal maken. Zarhy zegt dat zijn ontwerp op dit vlak nog is aan te passen, want flexibiliteit is een belangrijk onderdeel in zijn ontwerp.

De van origine Poolse architect, die in het verleden gewoond en gewerkt heeft in Amsterdam en Rotterdam en momenteel in Tel Aviv werkt en daar doceert aan de universiteit, zegt zeer geïnteresseerd te zijn in het hergebruik van gebouwen. Zarhy: “Steden raken steeds meer volgebouwd en hergebruik is dan de ideale manier om met oude gebouwen nieuwe mogelijkheden te scheppen. Dat was voor mij een belangrijk aspect om in het kader van Europan met juist deze locatie aan de slag te gaan. Daarnaast is Nederland voor architecten een waarlijk paradijs.”

Het is overigens zeer de vraag of het ontwerp van Zarhy ooit zal worden uitgevoerd. De TU/e zal uiteindelijk met een projectontwikkelaar in zee gaan om studentenhuisvesting in Potentiaal mogelijk te maken. Het is dan zeer de vraag of die ook potentie ziet in de plannen van Zarhy. Maar eerst moet Electrical Engineering nog uit het gebouw en dat kan pas wanneer de nieuwbouw die deze faculteit gaat delen met Technische Natuurkunde, klaar is. Die oplevering is gepland in de tweede helft van 2014. Zarhy zou het in ieder geval te gek vinden als hij dan nog een keer naar Eindhoven zou mogen komen om met dit ontwerp aan de slag te gaan. (HK)

Een artist's impression van Zarhy.

Polish architect wins design contest for Potentiaal design

During last week’s Europan 2011 international architecture competition in Vertigo, the design for student housing in Potentiaal by Polish architect Daniel Zarhy (1980) won first prize. According to the judging panel, his design seems to be spot-on in every respect. Potentiaal was one of six Dutch locations young architects could submit designs for.