En hoe is het in...?

NL | EN
    Groots vuurwerk in ‘roerige tijden’
    10 januari 2012 - Op de fikse -financiële- uitdagingen van de komende jaren werd slechts kort vooruitgeblikt. TU/e-bestuursvoorzitter dr.ir. Arno Peels keek in zijn nieuwjaarsspeech, maandagmiddag 9 januari in het Hoofdgebouw, bovenal graag terug op het succesvolle lustrumjaar van de universiteit. Het oude en nieuwe jaar én het hoogste punt van het nieuwe Meta Forum werden daarna gevierd met een groots -en volgens sommigen ongepast- vuurwerkspektakel. x32_s.jpg
    Foto | Bart van Overbeeke

Aan de hand van zo’n honderdtwintig foto’s loodste Peels zijn gehoor door het voorbije jubileumjaar, met goedbezochte evenementen als het stadsconcert, de TU Odyssee, de musical Moulin Rouge, het Tunafestival, GLOW en het lustrumgala. Tussendoor blikte hij terug op diverse prestaties, ontwikkelingen en mijlpalen zoals het opzetten van het Bachelor College en de Graduate School, de verhoging van de studenteninstroom -“en die hadden we ook nódig”-, TU/e’s positie in verschillende rankings, de benoeming van elf nieuwe vrouwelijke hoogleraren en universitair hoofddocenten, “onze strategic area’s die goed van de grond zijn gekomen”, het winnen van diverse prestigieuze prijzen en de samenwerking met andere instellingen in binnen- en buitenland.

Ook stond hij stil bij de herontwikkeling van het universiteitsterrein en het bereiken van het hoogste punt van Meta Forum (de vroegere W-hal), het eerste project uit het plan Campus 2020. Een gebouw goed voor een inhoud van 123.000 kuub, een vloeroppervlakte van 27.000 vierkante meter, 1,5 miljoen kilo staal en 930 binnendeuren, waarvan de bouwvakkers tijdens hun werk -tot nu toe- zo’n 2.500 liter koffie consumeerden, zo lepelde Peels op.

Niet gepast
    Vanaf het Simon Stevinplein en het dak van Meta Forum werd even later buiten een indrukwekkend vuurwerk afgeschoten, begeleid door muziek. Het grootse vertoon viel niet bij iedereen in even goede aarde. “Waarom is er vuurwerk op de TU/e? Het faillissementje van een faculteit te vieren?”, vroeg Bouwkundestudent Luc Toren zich af in een tweet.
    Oké, zijn toonzetting was misschien wat zuur, erkende hij in een reactie op medetwitteraar Jan van Hout, “maar ik hoor binnen de sectie en de faculteit alleen over bezuinigingen, dus vandaar”. Dennis de Klein, student Industrial Design, sluit zich echter volledig aan bij Toren: “Overal commentaar over te weinig geld, maar wel geld ‘de lucht in schieten’”. Van Hout, medewerker van de Dienst Financiële en Economische Zaken, moet toegeven: “Dat er een en ander op stapel staat, is duidelijk. In dat licht is vuurwerk niet gepast”.

Universiteitssecretaris ir. Harry Roumen reageert gelaten op de kritiek: “Dergelijke reacties zijn er altijd. We vierden het hoogste punt van een gebouw, daar is een paar duizend euro aan uitgegeven en daar hebben een paar mensen van genoten. Ook in tijden van bezuinigingen hoef je jezelf niet alles te ontzeggen”.

Ook Peels had even daarvoor in zijn speech al aangehaald dat het “roerige tijden” zijn en benadrukt dat de economische crisis niet aan het hoger onderwijs voorbijgaat. “Onder meer door de langstudeerdersmaatregel en het wegvallen van de studiefinanciering voor de master hebben we minder financiële ruimte, terwijl er wél meer van de universiteit wordt verwacht.”

Komend jaar moet de universiteit ruim dertien miljoen euro bezuinigen en dat bedrag zal de komende jaren verder oplopen. “Dat vergt veel van de universiteit”, beseft Peels. “We zullen keuzes moeten maken en dat zullen we heel weloverwogen moeten doen.” Volgens hem heeft de universiteit haar financiering voor de komende jaren rond, “maar verder naar 2020 hebben we nog wel een aantal dingen te doen”. Maar, zo verzekerde hij de verslaggever van Studio 040: “Daar hebben we ook tijd voor”.

Het devies voor 2012 is volgens hem dan ook “niet een schepje erbovenop, maar de bakens verzetten richting Strategie 2020”. Om verder toch vooral weer de prestaties van vorig jaar te benadrukken: “En die zijn het resultaat van het werk van ons állen”. (MvdV)

De nieuwjaarsspeech van Arno Peels aan de TU/e en de aansluitende vuurwerkshow zijn hier terug te zien.

Arno Peels tijdens zijn nieuwjaarsspeech in het Hoofdgebouw.

Arno Peels (rechts) geeft het startsein voor de vuurwerkshow.

Foto's | Bart van Overbeeke

Major fireworks in ‘trying times’
    The serious –financial– challenges for the year to come were only shortly touched upon. In his New Year’s speech in the Hoofdgebouw last Monday afternoon, January 9, TU/e’s chairman of the Executive Board dr.ir. Arno Peels focused especially on the university’s successful anniversary year. Afterwards, the old and the New Year as well as the highest point of the Meta Forum were celebrated with major –and inappropriate, to some– fireworks.