En hoe is het in...?

NL | EN
    Studenten voeren actie voor behoud borrelruimte
    11 januari 2012- Studieverenigingen Van der Waals (Technische Natuurkunde) en Thor (Electrical Engineering) houden morgen, donderdag 12 januari, een ‘protestborrel’ vanwege de dreigende verdwijning van hun borrelruimte. In de nieuwbouwplannen voor het gezamenlijk onderkomen is in hun ogen te weinig ruimte beschikbaar voor de studieverenigingen om er ook een volwaardige borrelruimte in onder te brengen. De studenten bieden tussen 17.00 en 18.00 uur handtekeningen aan het College van Bestuur aan.
    “We hebben niet het idee dat we gehoord worden”, vertelt Dorris Slapak, penningmeester bij Van der Waals. “Op eerdere brieven hebben we geen inhoudelijke reacties gehad. Als we bij het College van Bestuur aankloppen, verwijzen zij ons door naar Dienst Huisvesting en die laten dan weer weten dat het College over het geld gaat. We willen laten zien hoe belangrijk dit is voor studenten, medewerkers en alumni.”

Manon Eijsvogel, president van Thor, laat weten zich flink gesteund te voelen door medewerkers en studenten op de faculteit. “We krijgen veel positieve reacties bij het ophalen van handtekeningen. Iedereen wil dat het nieuwe gebouw een ontmoetingsruimte wordt voor studenten en medewerkers.”

Eijsvogel en Slapak laten weten dat Dienst Huisvesting hen wel de mogelijkheid heeft geboden om zelf te betalen voor de borrelruimte, maar ze zien dit niet in eerste instantie als optie. Eijsvogel: “Andere studieverenigingen hebben meer ruimte en hoeven daaraan niet mee te betalen. Het is ongelijke behandeling, dat wij er veel voor moeten betalen en veel werk voor moeten doen om een heel klein beetje te kunnen krijgen.”

De twee studieverenigingen hebben eerder te horen gekregen dat ze in 2014 gebruik moeten maken van dezelfde ruimte in de nieuwbouw. Beide partijen zouden dan 72m² tot hun beschikking hebben en daarin ook hun bestuursruimte moeten onderbrengen. De studieverenigingen verwachten morgen meer dan 700 handtekeningen te kunnen aanbieden. Overigens wordt er geen alcohol geschonken tijdens de protestborrel. Morgen om 12.00 uur hebben de studieverenigingen ook de gelegenheid om een paar minuten met het College van Bestuur van gedachten te wisselen. (JvG)

Students campaign for preservation of common area

Tomorrow, Thursday January 12, study associations Van der Waals (Applied Physics) and Thor (Electrical Engineering) will be organizing ‘protest reception’ because of the impending disappearance of their common area. Looking at the new construction plans for their departments’ new accommodation, the associations don’t see any room for a proper common area. Between 5-6PM, the students will present collected signatures to the Executive Board.