En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e-Alumni verenigen zich in kring Amsterdam
    20 januari 2012- Op de Zuidas in Amsterdam is donderdagavond 19 januari de oprichting van de Alumnikring Amsterdam gevierd. Vijfenzestig oud-studenten van de TU/e bespraken welke rol het netwerk voor hen moet gaan vervullen.

x29_s.jpg
    (V.l.n.r. achter:) Accenture-topman Sander van 't Noordende, alumni office-directeur Herman van Hoeven en CvB-voorzitter Arno Peels. De onder aanwezigen eerst afgestudeerde alumnus -en emeritus hoogleraar- Djan Khoe en laatst afgestudeerde alumna Diana Henning snijden de taart aan . Foto l Peter Strelitski.

In de regio Amsterdam wonen zo’n 1750 alumni van de TU/e, ongeveer vijf procent van alle afgestudeerden van de TU/e. Je kunt niet verwachten dat zij altijd voor activiteiten naar Eindhoven afreizen, zegt Herman van Hoeven, directeur van het Alumni Office. “Daarom brengen we de TU/e naar hen toe.” Amsterdam is na Eindhoven de grootste standplaats voor alumni, daarom is hier de eerste Kring opgericht. Meer regio’s zullen nog volgen, aldus Van Hoeven.

De Kring is een netwerk met alumni die iets voor elkaar kunnen betekenen, op het gebied van hun loopbaan, hun zakelijk netwerk of met betrekking tot coaching. Van Hoeven: “De basis is de band die iedereen heeft met de TU/e. Dat brengt je vanzelf dichterbij elkaar.” Het initiatief voor de Kring werd genomen door het Alumni Office. Via de website werden alumni woonachtig in Amsterdam uitgenodigd voor de bijeenkomst aan de Zuidas.

Gastheer was organisatieadviesbureau Accenture, waar TU/e-alumnus Sander van ’t Noordende een toppositie bekleedt. Toen hij door Van Hoeven werd benaderd, twijfelde hij niet om de alumni op het kantoor in Amsterdam-Zuid te ontvangen. Ook al woont hij inmiddels zelf in New York. “Als je aan een universiteit hebt gestudeerd waar je veel aan hebt te danken, dan is het vanzelfsprekend dat je er ook iets voor terug doet. Het was voor mij een kleine moeite, en misschien houdt het bedrijf er een klant of een nieuwe medewerker aan over.”

Ook Arno Peels, voorzitter van het College van Bestuur van de TU/e, was aanwezig bij de oprichting. Hij praatte de alumni bij over de ambities van de TU/e, de strategic area’s en Campus 2020. Met zijn aanwezigheid wil Peels het belang van de Kring Amsterdam onderstrepen.

Na het officiële gedeelte met taart, bubbelwijn en een toast, gingen de Kringleden met elkaar in gesprek over wat ze van het netwerk verwachten. Een zestal alumni heeft zich gemeld om een bestuur voor de Kring te vormen. De hoop van Herman van Hoeven is dat het netwerk enkele bijeenkomsten per jaar zal organiseren, waarin de alumni zichzelf en elkaar zakelijk en persoonlijk verrijken en mogelijk ook een ambassadeursrol voor de TU/e kunnen gaan vervullen. VBI, de vereniging van bedrijfskunde ingenieurs, organiseerde na afloop een borrel in een café in de buurt. (CvdG)
    Thursday, January 19 marked the foundation of Alumnikring Amsterdam (Amsterdam Alumni Circle), which was celebrated at Amsterdam's Zuidas. Sixty-five former TU/e students discussed the potential benefit the network could have for them.