En hoe is het in...?

NL | EN
    ‘Studieschuld-loterij’ niet eerlijk
    7 februari 2012 - Het rentepercentage dat afgestudeerden voor hun studieschuld betalen wordt telkens voor een periode van vijf jaar vastgesteld. Dat gebeurt al twintig jaar, maar de onderwijswoordvoerders in de Tweede Kamer zijn ervan geschrokken.

Studenten die ‘op het verkeerde moment’ afstuderen betalen vijf jaar lang een hogere rente dan studenten die ‘geluk hebben’ met een laag percentage. Dagblad De Pers spreekt van “een loterij” waarin afgestudeerden terechtkomen. De krant meldt dat kamerleden van VVD, PvdA en SP tijdens de schriftelijke inbreng voor het wetsvoorstel ‘studeren is investeren’ hierover vragen zullen stellen aan staatssecretaris Zijlstra.

Wie leent bij DUO, betaalt daarover al tijdens de studie rente. Hoe hoog die is, wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld. In december werd bekend dat het percentage voor 2012 historisch laag zal zijn, namelijk 1,39 procent. Dat is de laagste rentestand sinds 2001. Toen bedroeg de rente nog 5,18 procent.

De rente voor afgestudeerden geldt telkens voor een periode van vijf jaar en wordt vastgezet in het kalenderjaar na afstuderen. Wie in 2011 zijn diploma haalde, betaalt vanaf 1 januari 2012 dus vijf jaar lang 1,39 procent rente over zijn schuld. In 2017 wordt dat percentage voor hen opnieuw bepaald. Dit systeem bestaat al jaren.

Volgens DUO zou het invoeren van een jaarlijkse rentebepaling meer onzekerheid opleveren omdat de maandlasten van afbetalers dan ieder jaar veranderen. Bovendien zou het lastig uitvoerbaar zijn omdat zij vaker op de hoogte moeten worden gebracht van veranderingen.

VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas vindt de systematiek raar en wil weten of het niet eerlijker is om het gemiddelde rentepercentage tijdens de opbouw van de schuld te nemen, zegt ze in De Pers. Ze vreest dat studenten gaan speculeren en zullen proberen om op een strategisch moment af te studeren.

De gemiddelde studieschuld van aflossers die in 2010 startten met afbetalen, bedroeg 14.657 euro. Voor de huidige generatie – een kwart van de studenten leent – wordt dat naar schatting 15.360 euro. (HOP)

‘Student-loan lottery’ unfair
    The interest rate students pay on their student loan is fixed for a five-year period. It’s been that way for twenty years, but it came as a shock to education spokespeople in the House of Representatives nevertheless. Students who graduate ‘untimely’ are stuck with a five-year interest rate that’s higher than that of ‘lucky’ students paying a lower rate. Newspaper De Pers speaks of “a lottery” for graduates. The newspaper says MPs of VVD, PvdA and SP have questions for State Secretary Zijlstra regarding the matter, which will be put forward during the written input for the bill ‘studeren is investeren’ (to study is to invest).