En hoe is het in...?

NL | EN
    Toch geen extra ruimtes voor borrels
    8 februari 2012 - De actie die studieverenigingen Van der Waals (Technische Natuurkunde) en Thor (Electrical Engineering) in januari voerden, heeft uiteindelijk weinig effect gehad. Ze krijgen toch geen extra ruimte om een borrelgelegenheid te creëren in de nieuwbouw, ook al riep het College van Bestuur na de actie dat de faculteitsbesturen die ruimte moesten creëren. x33_s.jpg
    De studieverenigingen hielden vorige maand een actie om extra ruimte voor hun borrels te krijgen.
    Archieffoto l Rien Meulman
    Manon Eijsvogel van Thor: “Ze hebben ons lang voorgehouden dat er van alles mogelijk was. Maar dat is uiteindelijk niet zo. Erg jammer, we hebben erg veel moeite in die actie gestoken en in het bekijken van de mogelijkheden.” Dorris Slapak van Van der Waals noemt het ‘erg jammer’. “Na de actie waren we stukken optimistischer.”

De studieverenigingen kregen afgelopen week te horen dat ze van de 72 vierkante meter die ze gaan krijgen de ene helft als bestuursruimte kunnen gebruiken en de andere helft als borrelruimte. “Als we de bar hebben geplaatst, hebben we nog twintig vierkante meter om ons in te bewegen”, rekent Eijsvogel voor. De studenten mogen verder een colloquiumruimte gebruiken als die vrij is. “Het idee is dat we dan die ruimte kunnen reserveren. Maar wie zegt ons dat we daarbij niet als laatsten aan de beurt zijn? We zouden daar graag afspraken zwart op wit over hebben.” Slapak: “Ook al kunnen we daar wekelijks een borrel houden, dan ontbreekt nog altijd een gezelligheidsruimte voor onze leden.” Volgens Eijsvogel en Slapak hebben ze nu dezelfde tekeningen gezien als voor de actie en is in de tussentijd dus niets aangepast.

Ondanks de teleurstelling, is het niet zo dat de verenigingen de zwarte piet naar een partij willen toespelen. Slapak: “We waren blij met de toezeggingen van het College van Bestuur, maar die hebben het op het faculteitsbestuur afgeschoven. Maar dat we vinden dat het echt iemands schuld is, nee. Wellicht dat we nog bij het CvB navragen of ze echt niets meer voor ons kunnen betekenen.”

Bij Thor begrijpen ze ook wel dat het faculteitsbestuur niet zomaar extra ruimte kan geven. “Als je moet kiezen of je ruimte voor onderzoek vrijmaakt of voor een borrelruimte voor studenten, lijkt mij de keus voor de hand liggen. De enige oplossing is meer geld”, stelt Eijsvogel.

Dienst Huisvesting had de studenten eerder aangeboden om ruimte bij te kopen, maar die mogelijkheid lijkt nu ook van de baan. Eijsvogel: “Met sponsorgeld was ons dat waarschijnlijk nog gelukt ook.” Eijsvogel laat weten dat de studenten nu even niet weten hoe ze nu verder gaan. “We gaan maar kijken naar alternatieven buiten het gebouw.” In het vorige bericht dat we hierover in Cursor schreven, lees je meer over de standpunten van de faculteitsbesturen.(JvG)
    summary