En hoe is het in...?

NL | EN
    En hoe is het in...?
    9 februari 2012 - Studenten van de TU/e gaan steeds vaker voor hun studie naar het buitenland.
    Voor stage of voor het verrichten van onderzoek, omdat het verplicht is of
    omdat ze het leuk vinden. Cursorlezers kunnen iedere week over de schouder
    van een TU/e-student in het buitenland meekijken.

En hoe is 't in... weergeven op een grotere kaart
    En hoe is het in Lausanne?

De afgelopen vijf maanden heb ik een exchange semester gevolgd aan de École Polytechnique Fédérale de Lausanne in Zwitserland. Het land waar alles volgens de regeltjes gaat, waar de bus nog op tijd rijdt en waar je voor de verandering níet op je tas hoeft te letten als je een drukke metro in stapt. Lausanne ligt nabij het internationale centrum Genève (VN), in het Franstalige gedeelte van Zwitserland en aan het prachtige meer van Genève. Een fantastische plek dus voor de prestigieuze universiteit, die zich kenmerkt door zijn internationale karakter en hoogwaardige onderzoek. Het feit dat het hier als een internationale regio wordt gezien, betekent niet dat alles ook meteen in het Engels gaat. Want Zwitsers blijven Zwitsers en aanpassen aan de cultuur is dan ook een belangrijk gegeven hier. Dat wil dan ook zeggen dat (in ieder geval voor Civiele Techniek) de vakken gewoon in het Frans worden gegeven. Niet voor iedereen ideaal natuurlijk, maar voor mij een mooie kans om mijn (middelbare school) Frans weer eens op te halen. Naast studeren biedt de omgeving hier ook talloze mogelijkheden om je te vermaken. In de zomer is het meer van Genève ontzettend mooi en wonen in een stad waar je elke mooie dag op een strandje aan het meer kunt ontspannen en ’s avonds kunt barbecueën, is bijna paradijselijk. Daarnaast bieden de bergen in de omgeving een mooie gelegenheid om in de zomer te wandelen en in de winter te skiën. En dat dan op nog geen uur afstand! Dat zorgt er wel voor dat het soms moeilijk is om een balans te vinden tussen studeren en leuke dingen doen, want er wordt hier wel meer van je verwacht tijdens het semester. Het principe van deze universiteit werkt meer als een soort school. Voor elk vak wordt elke week een opdracht gegeven waarvan het de bedoeling is dat je die maakt en inlevert. Dat is best wennen als je de vrijheid van de TU/e gewend bent...

Ook in het dagelijks leven verbaas ik me regelmatig over de georganiseerdheid. Soms lijkt het wel alsof ze overal een regeltje voor verzonnen hebben. En als er eenmaal een regel is, dan is het ook onmogelijk om daar vanaf te wijken. Zo ben ik er ook achter gekomen waarom niemand hier een eigen wasmachine in huis heeft, maar in elk gebouw een collectieve wasmachine staat. Om een wasmachine in huis te mogen zetten, moeten je huis en wasmachine aan specifieke eisen voldoen. Ook moet de wasmachine worden geïnstalleerd door een goedgekeurd bedrijf, want stel je voor! Zomaar een wasmachine installeren is natuurlijk onverantwoordelijk... ;) Mijn tijd hier in Lausanne zit er bijna op en ik kan terugkijken op een fantastisch half jaar met interessante vakken, veel nieuwe mensen en geweldige tripjes. De tentamens zitten er al weer op, maar voordat ik huiswaarts keer... nog even de lange latten onder binden, nu het nog kan!

Lianne Tas, studente Bouwkunde