En hoe is het in...?

NL | EN
    Emeritus hoogleraar Dick de Bruijn overleden
    20 februari 2012 - Prof.dr. Dick de Bruijn, hoogleraar Wiskunde aan de TU/e van 1960 tot 1984, is vrijdag 17 februari overleden in zijn woonplaats Nuenen. De Bruijn publiceerde meer dan honderdnegentig veelgeciteerde artikelen over een breed scala aan wiskundige onderwerpen en was tevens als adviseur verbonden aan het Philips Natlab. x34_s.jpg
    Archieffoto | Bart van Overbeeke

Op de overstap door De Bruijn (geboren in 1918 in Den Haag) van de Universiteit van Amsterdam naar de kleine Technische Hogeschool in Eindhoven werd in 1960 met veel verbazing gereageerd, zo staat te lezen in ‘De kleine TU/e-encyclopedie’ uit 2006. Volgens De Bruijn was hij min of meer ‘ingekocht’ door hoogleraar Jaap Seidel, die op zijn advies in 1956 was aangesteld om aan de TH het wiskundeonderwijs op poten te zetten. Beiden kenden elkaar van een vriendenclub van Leidse wiskundestudenten.

De Bruijn noemt zich in de TU/e-encyclopedie een buitenbeentje aan de TU/e en vertelt dat de overstap hem altijd uitstekend is bevallen. Een van redenen voor hem voor de onverwachte carrièrewending was zijn verwachting dat wiskunde een belangrijke rol zou gaan spelen in de industrie. In de jaren zeventig werd hij ook door Caltech gepolst voor een hoogleraarschap in de VS, maar De Bruijn bleef in Eindhoven. In 1984 ging hij met emeritaat.

Ook na zijn emeritaat bleef hij tot op late leeftijd actief op wetenschappelijk vlak en in 2008 werd er ter ere van zijn negentigste verjaardag nog een symposium georganiseerd aan de TU/e, waarbij zijn bijdragen aan de wiskunde en informatica werden behandeld. Bij die gelegenheid werd hij benoemd tot erelid van de Vereniging voor Logica (VVL).

Als één van zijn grootste verdiensten beschouwde hij het feit dat hij ook na zijn zestigste nog een hoop bereikt had. De Bruijn is onder meer bekend geworden van het Automath-project. Hij ontwikkelde een manier om een computer wiskundige bewijzen te laten controleren. Sinds 1957 was hij lid van de KNAW en hij was Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. (HK)

Professor emeritus Dick de Bruijn dies
    Prof.dr. Dick de Bruijn, a former professor of Mathematics at TU/e from 1960-1984, died at his residence in Nuenen last Friday, 17 February. De Bruijn had published over 190 frequently-cited works on a wide variety of mathematical subjects, and was affiliated with the Philips Natlab as an advisor.