En hoe is het in...?

NL | EN
    “We lopen heel anders rond dan een paar jaar geleden”
    29 februari 2012 - Kaartjes werden uitgewisseld, cv’s aangeboden en bedrijven en studenten maakten over en weer kennis. Studenten konden vandaag tijdens de Bedrijvendag bij meer dan honderd bedrijven terecht om zich op hun toekomst te oriënteren. In het Hoofdgebouw en Auditorium was de informatiemarkt, er waren bedrijfspresentaties en belangstellenden konden hun cv laten checken bij het Career Center van STU. x18_s.jpg
    Honderden studenten lopen woensdagmiddag rond om informatie te vergaren over een mogelijke toekomstige werkgever. Onder hen zijn opvallend veel buitenlandse studenten. “Driekwart van de gesprekken die ik tot nu toe had, waren in het Engels”, vertelt Jasper Grasman. Hij staat er voor ASML en studeerde zelf eerder Werktuigbouwkunde aan de TU/e. Toevallig kwam hij zelf binnen bij het bedrijf na een kennismaking op de Bedrijvendag.

Siqi Ding komt uit China en doet de ontwerpersopleiding in de richting Technische Natuurkunde. Ze weet al dat ze ‘iets met optische energie’ wil doen en heeft interesse voor bedrijven als FEI en DSM. Of ze terug naar China gaat of een baan zoekt in Nederland, weet ze nog niet. “Het hangt helemaal af van de kansen die ik krijg en wat het meest gunstig is voor mijn carrière.”

Jeroen Peeters en Peter van Mil, afstudeerders bij Werktuigbouwkunde, lopen naar eigen zeggen nu heel anders rond dan een paar jaar geleden. “Toen hadden we niet eens een cv bij ons. Het was puur kijken welke bedrijven er zijn. Je gaat nu dieper in gesprek met mensen.” Hoewel ze nog geen concreet bedrijf voor ogen hebben, geven ze wel de voorkeur aan de ‘grote bedrijven in de regio’. “Philips mag ons altijd een baan aanbieden”, verklaren de twee met een grijns.

De meeste vertegenwoordigers hebben niet te klagen over belangstelling. Zo ook bij Vanderlande Industries. “Ik stond hier vorig jaar ook en het valt me op dat studenten nu heel concrete vragen hebben”, vertelt Willem de Koning, TU/e-alumnus Werktuigbouwkunde. Volgens hem zijn er nog genoeg vacatures te vullen bij het bedrijf; ook kunnen studenten er terecht voor een stage.
    Peter Swinkels, oud-directeur van Bavaria en tegenwoordig President-commissaris bij PSV en voorzitter van BZW, opende het evenement vandaag. (JvG)
    “We act quite differently compared to several years ago”
    Business cards were exchanged, resumes presented, and companies and students made each other’s acquaintance. At today’s Career Expo, students could think about their future with over one hundred companies. There was an info market at the Hoofdgebouw and Auditorium, there were company presentations, and those who were interested could have their resumes checked by STU’s Career Center.