En hoe is het in...?

NL | EN
    Thêta doet weer een gooi naar de ‘Gouden Blikken’
    24 februari 2012 - Eindhovense roeivereniging Thêta doet ook dit jaar weer mee aan de Varsity. Die wordt dit jaar op 8 april gehouden. Zoals vanouds zal de studentenroeiwedstrijd gevaren worden op het Amsterdam-Rijnkanaal. De vereniging is zoals elk jaar overtuigd dat ze de prestigieuze ‘Oude Vier’ zullen winnen, de belangrijkste wedstrijd van het toernooi. Ze hopen nu dan toch een keer de ‘ Gouden Blikken’ mee naar huis te kunnen nemen. x7_s.jpg
    De Oude Vier van Thêta in 2010.
    Archieffoto l Paul Bloemen
    De ‘Oude Vier’ bestaat uit de beste roeiers van de roeiverenigingen. “Die vier moeten niet alleen sterk zijn en technisch goed kunnen roeien, ze moeten ook een bepaalde uitstraling hebben. De andere leden moeten tegen hen op kijken en in hen vertrouwen”, zegt Martijn Pieters, Commissaris Wedstrijdroeien bij Thêta. De formatie van de ‘Oude Vier’ van Thêta wordt 21 maart bekend gemaakt tijdens de Varsity borrel van de vereniging. Op dit moment is de selectieprocedure in volle gang; er moet nog één roeier afvallen. “De roeiers zijn tussen de twee en de zes jaar actief bij Thêta. Sinds september zijn de roeiers volop aan het trainen voor het wedstrijdseizoen; tien tot twaalf keer per week en ze drinken bijvoorbeeld ook geen bier meer”, zegt Pieters. Leden van de roeivereniging proberen sinds 2001 de ‘Oude Vier’ te winnen, maar het is ze nog niet gelukt.

Naast de ‘Oude Vier’ doen de Eindhovense roeiers mee met de ‘Overnaedsche Vier’, een wedstrijd die geroeid wordt in een 150 kilo wegende boot- normale roeiboten wegen dertig tot veertig kilo. “Daar doen de wel-bierdrinkers aan mee. Bij die wedstrijd maakt het niet zo veel uit of je wint of niet”, vertelt de Commissaris Wedstrijdroeien. Ook doen de lichte en zware eerstejaars achten mee in de Varsity. “Ze hebben vanaf aankomend weekend, 25 en 26 februari, elke twee weken een wedstrijd. Tijdens de Varsity roeien ze voor het eerst twee kilometer. Daarom is het een belangrijke wedstrijd voor hen.” In totaal gaan 28 roeiers en vijf stuurmannen en -vrouwen van Thêta naar de Varsity. “We hopen nog zo’n vijftig supporters mee te nemen”, laat Pieters weten.

Pieters verwacht dat roeivereniging Nereus uit Amsterdam en Gyas uit Groningen een goede kans maken bij de wedstrijd. “Ze hebben allebei een sterk team. Nereus heeft vorig jaar de ‘Oude Vier’ gewonnen.”

De Varsity is de oudste en grootste studentenroeiwedstrijd van Nederland. De race wordt dit jaar voor de 129ste keer gehouden. In 1878 begon de Varsity als een wedstrijd tussen studenten uit Leiden en Delft. De wedstrijd is geïnspireerd op de jaarlijkse roeiwedstrijd tussen studenten van de Engelse universiteiten Oxford en Cambridge op de Theems. (EdG)
    Thêta takes another shot at ‘Golden Cans’

Eindhoven rowing association Thêta will be competing in the annual Varsity again, which will be held on April 8. As usual, the student rowing competition will take place on the Amsterdam-Rhine Canal. Like every year, the club is convinced they’ll win the prestigious ‘Old Four’, which is the most important race of the tournament. For once, they’re hoping to be able to take home the ‘Golden Cans’.