En hoe is het in...?

NL | EN

Ministerraad akkoord met prestatiebekostiging

9 maart 2012 - De ministerraad is vandaag akkoord gegaan met het plan van staatssecretaris Zijlstra om zeven procent van het onderwijsbudget van universiteiten en hogescholen afhankelijk te maken van geleverde prestaties.

Instellingen die het op die punten goed doen kunnen meer geld krijgen dan andere. Het totale gereserveerde bedrag loopt op van tachtig miljoen in 2012 tot 325 miljoen in 2016. Een 'reviewcommissie' adviseert de staatssecretaris bij zijn oordeel over de ingediende plannen en de uitwerking daarvan. De wetswijziging die nodig is voor de nieuwe bekostiging zou na goedkeuring door parlement en senaat in september van kracht moeten zijn.

Het ministerie benadrukt dat de instellingen geen strak format voor de prestatieafspraken krijgen opgelegd. De hogescholen vinden de eisen te dwingend en vrezen allerlei administratieve lasten. Voorzitter Frans van Vught van de 'reviewcommissie' noemde dat donderdag een misverstand. (HOP)

Cabinet agrees on performance funding
    Today, the cabinet has agreed on State Secretary Zijlstra's plan to base seven percent of the educational budget for universities and universities of applied sciences on their performance.