En hoe is het in...?

NL | EN
    WK RoboCup 2013 naar Eindhoven
    9 maart 2012 - Nederland heeft de organisatie van het WK RoboCup 2013 toegewezen gekregen. Van 24 t/m 30 juni 2013 zal het WK voetbal voor robots in Eindhoven plaatsvinden, zo maakte het robotvoetbalteam van de TU/e, Tech United, bekend.
    x11_s.jpg

Nederland had zich kandidaat gesteld voor het WK2014, maar werd wegens het wegvallen van Japan als oorspronkelijke organisator voor RoboCup 2013, al een jaar eerder benaderd door de RoboCup Federation, samen met enkele andere potentiële kandidaten. Dankzij een zeer positief ontvangen pre-proposal sleepte Nederland uiteindelijk de organisatie in de wacht. De exacte wedstrijdlocatie is nog onbekend, maar zal niet op het TU/e terrein zijn.

"Het is een internationaal topevenement waar zo’n drieduizend deelnemers op af komen uit veertig verschillende landen", zegt dr. ir. René van de Molengraft, technisch directeur van Tech United. “Een mooie kans om de robotica en de wetenschap hier omheen op de kaart te zetten. We willen het publiek graag kennis laten maken met nieuwe technologie en hopen ook veel kinderen enthousiast te maken met de slimme robots. Het is naast topsport natuurlijk ook een mooie staaltje techniekpromotie."

Als voorproefje organiseert Tech United van 25 t/m 29 april het Robocup Dutch Open, waarbij ook veel internationale topteams aanwezig zullen zijn. Aan de competitie doen diverse klassen mee, zoals de Home League en de Junior League die speciaal voor kinderen is bedoeld. Van de Molengraft: "We gaan Eindhoven enthousiast maken met de Dutch Open, zodat het straks volle bak is op het WK 2013. Wij gaan in ieder geval voor maximale bezetting op het podium!"(NT)

World RoboCup 2013 in Eindhoven
    The Netherlands have been selected to organize the 2012 World RoboCup. TU/e's robot soccer team Tech United announced the world cup robot soccer will take place in Eindhoven from June 24-30, 2013.