En hoe is het in...?

NL | EN
    Korte stroomstoring zorgt voor overlast op campus (5)
    14 maart 2012 - Een korte stroomstoring, kort na elf uur op woensdagochtend, heeft voor grote overlast gezorgd op de campus van de TU/e. De elektriciteit viel een kort moment uit waardoor inbraakalarmen afgingen, computers uitvielen en ict-problemen ontstonden. Ook werd uit voorzorg een aantal laboratoria ontruimd. De Dienst Huisvesting (DH) heeft zeker tot vrijdag nodig om een inventarisatie van de problemen compleet te krijgen, zo laat de coördinator van DH weten. Volgens netbeheerder Endinet is de storing veroorzaakt door een defecte kabel.

Bij de storingsdienst van DH was het woensdagochtend ‘een gekkenhuis’, meldt een medewerker. Van grote calamiteiten was echter volgens hem geen sprake. Er zouden geen mensen in de lift vastzitten, maar helemaal uitsluiten kon hij dat niet. “De Dienst Huisvesting en de brandweer zijn momenteel nog volop bezig met de inventarisatie.”

Volgens prof.dr.ir. Klaas Kopinga, decaan van de faculteit Technische Natuurkunde, zijn door de stroomstoring een aantal experimenten in de war gestuurd bij de vakgroep Transport in Permeable Media (TPM). "Alle elektromagneten vielen uit. Gelukkig is de apparatuur beveiligd zodat we geen schade hebben opgelopen. Maar de lopende experimenten en duurproeven moeten opnieuw worden gedaan. Gelukkig is de stroomstoring overdag opgetreden zodat we maar enkele uren vertraging oplopen", aldus Kopinga. Hij beschouwt het incident als een 'ongemak'.

Ivan Ottenheijm, voorzitter van studievereniging Japie, laat weten dat alle laboratoria in het gebouw Helix (Scheikundige Technologie) werden ontruimd. Door de stroomuitval viel de ventilatie uit en trad het veiligheidsprotocol in werking. De ongeveer honderd studenten en medewerkers konden terecht in andere delen van het gebouw. Dat gebeurde volgens Ottenheijm in "een rustige sfeer". De evacuees mochten korte tijd later weer terug naar hun werkplek. Ottenheijm sluit niet uit dat de schade in de duizenden euro's kan lopen. "Alle metingen en proeven zijn op slag waardeloos. En de meetapparatuur is zeer gevoelig. Het zou me niet verbazen als die schade hebben opgelopen."

Volgens Vincent Klijs, voorzitter van studievereniging GEWIS, was er in het Hoofdgebouw weinig spectaculairs te melden. "Er is geen rampenplan of zo in werking gesteld." Volgens hem duurde het ongeveer anderhalf uur voordat de server van zijn vereniging weer was opgestart. "Dat was langer dan verwacht." Klijs kreeg een handvol klachten, maar zijn indruk is dat er "geen kostbaar werk verloren is gegaan."

Derdejaars student Technische Natuurkunde, Guus Vernijs, zat juist college te volgen in het Hoofdgebouw, toen de stroom kort wegviel. "Het was hooguit vervelend. De beamer viel uit en het duurde enkele minuten voordat we verder konden gaan. Voor het overige was er weinig aan de hand."

Volgens een woordvoerder van netbeheerder Endinet dupeerde de korte storing niet alleen de TU/e, maar ook driehonderd huishoudens in Woensel-Zuid. Om halftwaalf was iedereen weer van stroom voorzien. Omdat de storing op de TU/e slechts een fractie van een seconde duurde, werd de noodvoorziening niet ingeschakeld, aldus de Dienst Huisvesting. (FvO)

Short power failure causes inconvenience on campus
    A short power failure occurring shortly after 11am on Wednesday morning has caused inconvenience on TU/e campus. For a short time there was no electricity, due to which alarm systems were set off, computers shut down, and ICT was having problems. As a precaution, several laboratories were evacuated. DH will have to take stock of all problems that have occurred, taking until Friday at least, says DH’s coordinator.