En hoe is het in...?

NL | EN
    Universiteit Maastricht duurzaamste universiteit, TU/e derde
    21 maart 2012 - De Universiteit Maastricht wint een prijs voor duurzaamheid: de Sustaina-bul 2012 Award. Nummer twee is de Radboud Universiteit Nijmegen en de TU/e eindigde als derde. x46_s.jpg

De universiteiten van Maastricht, Nijmegen en Eindhoven zetten in hun jaarverslag hoeveel water, gas en elektriciteit ze gebruiken. En of dat al wat minder is dan het jaar ervoor. Ze geven meer informatie over hun milieubeleid en hun fair trade-inkopen dan de andere universiteiten.

Alleen Groningen komt nog een beetje bij hen in de buurt, blijkt uit onderzoek van Rank a Brand en Morgen. Dat zijn organisaties die duurzaamheid onder de aandacht willen brengen. Zij hebben alle veertien Nederlandse universiteiten getoetst op transparantie en duurzaamheid.

Ze kozen 24 criteria en keken of ze er informatie over konden vinden. Is er een duurzaamheidsbeleid? Dringt duurzaamheid tot het onderwijs door? Wat laten de universiteiten weten over hun duurzaamheid?

Punten kregen de instellingen als ze hierover openheid verschaften in hun jaarverslag of op hun website. Maastricht scoorde op twaalf van de 24 criteria. Nijmegen deed dat tien keer en Eindhoven negen keer.

De Vrije Universiteit en de Open Universiteit scoorden maar één punt: ze schrijven in hun jaarverslag dat ze duurzaamheid belangrijk vinden. Of dit in de praktijk ergens toe leidt, viel voor de onderzoekers niet na te gaan.

De organisaties pleiten vooral voor openheid. Ze willen de universiteiten aanmoedigen hun duurzaamheidsbeleid inzichtelijk te maken. Nu vallen de universiteiten niet of nauwelijks met elkaar te vergelijken en kunnen ze ook niet van elkaar leren, vinden ze. "Uit gesprekken blijkt dat er meer gebeurt dan de universiteiten naar buiten brengen", zegt projectleider Sabina Gietema.

Het duurzaamheidrapport van de TU/e en informatie over de scores van de overige universiteiten is te vinden op www.duurzamestudent.nl. (HOP)

Maastricht University most sustainable, TU/e third
    Maastricht University has won an award for its sustainability: The Sustaina-bul 2012 Award. Radboud University Nijmegen came in second and TU/e holds a third position.