En hoe is het in...?

NL | EN
    DITSS: techniek voor veiligheid
    21 maart 2012 - Vandaag vindt in Son de lancering plaats van het Dutch Institute for Technology Safety & Security (DITSS), een nieuw kennisinstituut gericht op technologische innovaties op het gebied van veiligheid. De TU/e speelt via de onderzoeksgroep van prof.dr.ir. Peter de With (Video Coding and Architectures) een prominente rol binnen dit Brabantse initiatief. x49_s.jpg

In het instituut worden de krachten van twee Brabantse regio’s, Brainport Eindhoven en Midpoint Brabant, gebundeld. Behalve de TU/e en Tilburg University zijn ook enkele bedrijven, de provincie Brabant en de gemeentes Tilburg en Eindhoven aangesloten.

Vanuit de TU/e is de groep van prof.dr.ir. Peter de With vanaf het begin bij de oprichting betrokken geweest. De With heeft in het verleden diverse projecten gedaan rond surveillance en security, met een nadruk op beeldanalyse, vertelt de hoogleraar. “We hebben bijvoorbeeld een systeem ontwikkeld dat een situatie waarin iemand een pistool trekt automatisch herkent. Bij een bankoverval hoeft dan dus niemand meer op een knop te drukken om het alarm af te laten gaan.” Ook houden De With en zijn collega’s zich bezig met het koppelen van beelden van beveiligingscamera’s tot een driedimensionaal netwerk.

Een van de projecten binnen het kersverse instituut behelst een samenwerking tussen De With en het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), waarbij parkeerplaatsen langs de snelweg in de Brainportregio voortdurend in de gaten worden gehouden. “Hiervoor ligt al een glasvezelnetwerk, maar wij proberen deze bewaking nu intelligenter te maken. Prodrive uit Son, dat ook in het DITSS zit, maakt hiervoor bijvoorbeeld camera’s met speciale sensoren. Ook de TU/e-spinoff ViNotion is bij dit project betrokken.”

Volgens De With moet het instituut dienen als vraagbaak voor het bedrijfsleven en zal het fungeren als aanjager voor nieuwe ontwikkelingen in de sector. De TU/e zorgt hierbij voor de technologische knowhow, terwijl de Tilburg University beschikt over experts op het gebied van de ethische kant van veiligheidsvraagstukken – zoals privacy. Het is de bedoeling dat het DITSS op termijn een kantoor krijgt op de TU/e-campus. (TJ)

summary