En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e-student wint David van Lennep scriptieprijs
    9 maart 2012 - Jeroen Schilderman van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences heeft vandaag de David van Lennep scriptieprijs ontvangen. Hij is een van de drie studenten die door de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek (NSvP) werden onderscheiden voor hun masterscriptie. De drie prijswinnaars krijgen ieder 3500 euro. De sectie die de student heeft begeleid, ontvangt 1500 euro.
    De drie winnende masterscripties hebben alle drie een link met innovatie en creativiteit. Creativiteit bij musici, het nut van vakantie als oplaadmoment en de rol van een leidinggevende in een crossfunctioneel team. Dat laatste onderwerp kwam van de hand van Jeroen Schilderman.

Hij onderzocht gedragingen van leiders, zowel in termen van geloof in de zaak als in het vermogen conflicten te managen. Die blijken zeer relevant voor het daadwerkelijk optreden van winst van diversiteit.

Schilderman toont aan dat een leidinggevende met positieve ‘diversity beliefs’ (het geloof van een leidinggevende in de bruikbaarheid van functionele diversiteit) betere teamprestaties levert met zijn of haar team in vergelijking tot leiders met meer negatieve ‘diversity beliefs’.

De andere twee winnaars zijn Inge Wolsink (Universiteit van Amsterdam) en Jennifer Reinders (Radboud Universiteit Nijmegen). Wolsink belicht de invloed van ‘Working Memory Capacity’ op de creativiteit bij musici. Reinders stelt door middel van wetenschappelijk onderzoek het nut van vakantie vast als oplaadmoment voor creativiteit, gezondheid en welbevinden.

De David van Lennep scriptieprijs wordt jaarlijks uitgereikt voor de drie beste master-theses op het gebied van arbeid, beroep en organisatie. De prijs is één van de manieren waarop de NSvP bijdraagt aan de innovatie op het terrein van de Arbeids- en Organisatiepsychologie. Jaarlijks verschijnen op dit onderzoeksterrein ongeveer 150 masterscripties. (FvO)
    TU/e student wins David van Lennep thesis award
    Jeroen Schilderman of the Department of Industrial Engineering & Innovation Sciences won the David van Lennep thesis award today. He’s one of three students who’ve been awarded for their master’s theses by the Netherlands Foundation for Psychotechnics (NSvP). The three winners all received 3500 euro, and the section that’s supervised the student will be awarded with 1500 euro.