En hoe is het in...?

NL | EN
    Clevers vier jaar KNAW-president
    26 maart 2012 - Het was al uitgelekt, maar nu is het officieel: op 1 juni volgt Hans Clevers Robbert Dijkgraaf op als president van de Koninklijke Akademie van Wetenschappen. Langer dan één termijn van vier jaar mag hij niet aanblijven. x16_s.jpg
    Hans Clevers. Foto | KNAW

Geneticus en arts Hans Clevers (1957) is een “bevlogen, geëngageerd en inspirerend wetenschapper die op zijn vakgebied tot de top van Nederland behoort”, schrijft de selectiecommissie van de KNAW verheugd. Hij won al vele prestigieuze wetenschapsprijzen waaronder vorige maand nog de Heinekenprijs voor de geneeskunde. Ook Dijkgraaf is blij met zijn opvolger: “Ik ben er trots op dat deze wereldster de Akademie de komende jaren wil gaan leiden”.

Langer dan vier jaar mag Clevers niet blijven: de KNAW bestaat uit twee afdelingen: natuurkunde en letteren. De regels bepalen dat de president voor hooguit twee termijnen uit dezelfde afdeling mag komen. Dijkgraaf en Clevers zijn beiden bèta’s. Frits van Oostrom was de laatste letteren-president.

Clevers is het meest bekend om de overeenkomsten die hij aantoonde tussen de normale vernieuwing van darmweefsel en het ontstaan van darmkanker. Hij ontdekte een eiwit dat specifiek is voor stamcellen in de darm en wist zelfs ‘minidarmpjes’ te kweken.

Om belangenverstrengeling te voorkomen, geeft Clevers zijn baan op als directeur van het Utrechtse Hubrecht Instituut - één van de zeventien KNAW-instituten. Maar doordat hij in dienst treedt van het Universitaire Medisch Centrum Utrecht, kan hij zijn onderzoekswerk bij het -geaffilieerde- Hubrecht Instituut voortzetten. Het voorzitterschap van de KNAW kost ongeveer drie dagen per week. (HOP)

Clevers new president KNAW
    The news had leaked already, but now it’s official: June 1, Hans Clevers will be succeeding Robbert Dijkgraaf as president of the Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences. He can only stay on for one four-year term.
    Geneticist and doctor Hans Clevers (1957) is an “enthusiastic, committed and inspiring sienctist who’s among the best in the Netherlands”, says KNAW’s selection committee. He’s won many prestigious science awards. Only last month, he was awarded the Heineken Prize for medicine.