En hoe is het in...?

NL | EN
    ID-student op podium TEDx Maastricht
    28 maart 2012 - Spreken op TEDx kan van zijn bucketlist af. ID-student Marco van Beers staat komende maandag, 2 april, op de planken tijdens TEDx Maastricht. Samen met anderen praat hij over de vooruitzichten voor de Nederlandse gezondheidszorg.
    TEDx is een lokale conferentie naar voorbeeld van het grote Amerikaanse TED, waar wetenschappers het woord krijgen om te laten zien waar ze onderzoek naar doen.
    x23_s.jpg
    ID-student Marco van Beers.

Marco van Beers is afstuderend masterstudent aan de TU/e-faculteit Industrial Design. Hij houdt zich vooral bezig met Intimate Communication in Health. Vodafone, een klant van Van Beers, droeg hem voor bij de organisatie van TEDx. “Ik werd uitgenodigd voor een gesprek met het hoofd van TEDx. Daar deed ik mijn verhaal, hij stond op, gaf me een hand en zei: ‘We gaan je op het podium zetten, gefeliciteerd!’”, aldus de student.

Van Beers is vooral geïnteresseerd in Intimate Communication, communicatie over je gevoelens en gedachten. Vooral op het gebied van gezondheid is dit volgens hem interessant: “We kunnen echt van alles met technologie, maar praten over onze gevoelens lukt ons niet. En juist in de gezondheidszorg is communicatie erg belangrijk”.
    Ook houdt Van Beers zich bezig met Information Decoration. “Je moet een manier vinden om je informatie zo over te brengen dat deze betekenisvol wordt voor de ontvanger, maar dat ze toch ook in de omgeving opgaat. De ontvanger moet betekenis geven aan de informatie, waardoor het een meerwaarde krijgt”.

Een ander thema waarbinnen hij actief is, is Design for Debate. Daarbij gaat het om de inzet van design en technologie bij het debat. Designers ontwerpen vaak met het oog op de toekomst: “Tijdens het debat kun je de positieve en negatieve kanten van producten bekijken, waardoor er stap voor stap een eindproduct ontstaat. Zo kunnen we onze eigen toekomst kiezen en creëren aan de hand van een debat”.

Spreken op TEDx is niet zomaar iets, realiseert Van Beers zich: “Voor mij is het heel bijzonder. Toen ik begon bij Industrial Design, had ik op mijn ‘bucketlist’ gezet dat spreken op een TEDx-conferentie één van de dromen was die ik graag zou willen verwezenlijken. Ik vind het een eer dat ik mag komen praten”.
    Het enige wat Van Beers de komende dagen naar eigen zeggen nog moet doen, is veel oefenen. “Het verhaal moet vloeiend zijn en daar heb ik weleens moeite mee. Gelukkig ben ik één van de eerste sprekers, dan ben ik er vroeg vanaf.”

Op dinsdag 5 juni vindt in Eindhoven TEDx Brainport plaats. Tijdens dit evenement spreken onder anderen dr.ir. Carlo van de Weijer (TomTom, tevens kartrekker van TU/e’s strategic area Smart Mobility) en drs. Arne Hendriks (Industrial Design).
    De organisatie zoekt nog studenten die hierbij aanwezig willen zijn. Gegadigden kunnen hier hun gegevens en motivatie invullen. De organisatie kiest uiteindelijk wie er bij het evenement aanwezig mogen zijn. (HR)

ID student on stage at TEDx
    Maastricht He can tick speaking at TEDx off his bucket list. ID student Marco van Beers will be on stage during next Monday’s TEDx Maastricht. He and others will be discussing the outlook on Dutch healthcare. TEDx is a local conference based on the major US-based TED, where scientists are invited to give lectures on their research.