En hoe is het in...?

NL | EN
    Omvang schade stroomstoring blijft giswerk
    30 maart 2012 - De exacte schade die de TU Eindhoven heeft geleden door een korte stroomstoring op 14 maart is niet te achterhalen. Maar zal vermoedelijk in de tienduizenden euro's lopen. Dat blijkt uit een rondvraag langs diverse diensten en faculteiten op de campus. x28_s.jpg

Hoewel de spanningsdip twee weken geleden slechts zeer korte tijd duurde, was de overlast groot. Conform de veiligheidsprotocollen moesten laboratoria van de faculteit Scheikundige Technologie worden ontruimd omdat de ventilatie niet werkte. Servers vielen uit waardoor medewerkers en studenten hun activiteiten moesten staken. Experimenten in de laboratoria van Technische Natuurkunde gingen verloren.

Het is slechts een kleine greep uit tal van incidenten die de TU Eindhoven die woensdagochtend rond elf uur ontregelden. De Dienst Huisvesting (DH) komt na een eerste inventarisatie uit op ongeveer tienduizend euro schade. Volgens Frank Teurlings van DH is door de spanningsdip niet alleen materiële schade geleden, maar zijn ook veel manuren verloren gegaan. Om dezelfde reden loopt bij de Dienst ICT de schade op tot zo'n vierduizend euro.

Johan Meulensteen, hoofd interne zaken van de faculteit Technische Natuurkunde, laat weten dat een van de vakgroepen vierduizend euro schade heeft geleden. "Het totaalbedrag van de kosten komt voor de faculteit, excl. manuren en kosten die niet gemeld zijn, op een slordige € 10.000. Het gaat vooral om de vervanging van elektronische apparatuur die stuk is."

Teurlings wijst erop dat de grote dieselgeneratoren van TU/e bij een spanningsdip pas inspringen na tien tot vijftien seconden om noodstroom te leveren. "Eerder opstarten heeft geen zin. Bij zo'n korte storing is de elektriciteitsvoorziening sneller hersteld door het reguliere energienetwerk."

Apparatuur en installaties die gerelateerd zijn aan de veiligheid worden volgens Teurlings wel continue voorzien van elektriciteit. Dat gebeurt door het gebruik van een zogeheten Uninterruptible Power Supply (UPS). Deze kleine en relatief goedkope stroomaggregaten zijn in alle gebouwen geïnstalleerd. Teurlings: "Het is echter aan de faculteiten zelf om te bepalen of ze een UPS aanschaffen om bijvoorbeeld elektronische apparatuur te beschermen."

Een 'spontane storing' in een kabel was volgens netbeheerder Endinet de oorzaak van de spanningsdip. Niet alleen de TU/e, maar ook zo'n duizend huishoudens rond de campus werden de dupe. Een schadeclaim bij de verzekering zal volgens Teurlings weinig opleveren voor de TU/e omdat het eigen risico in de meeste gevallen erg hoog ligt. (FvO)

Scope damage power outage uncertain

The exact damage TU/e has suffered from the short power outage on March 14 cannot be assessed. It's probably several ten thousands of euros, according to various services and departments on campus.