En hoe is het in...?

NL | EN
    Eerste Science and Technology Student Award uitgereikt
    22 maart 2012 - Marloes Marteijn, masterstudent Biomedical Engineering aan de TU/e, heeft de eerste Science and Technology Student Award (STSA) gewonnen. Ze kreeg de prijs tijdens een symposium in Utrecht waar de strategische alliantie werd gevierd tussen de TU Eindhoven, de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht. De alliantie is in 2011 opgericht. x4_s.jpg
    Marloes Marteijn krijgt de prijs overhandigd van dr. Renk Roborgh, directeur-generaal, OCW.

De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht) en de Universiteit Utrecht (UU) hebben met ingang van 2012 gezamenlijk de STSA ingesteld om jaarlijks studenten te stimuleren en belonen die op originele wijze gebruik maken van de complementaire kennis uit Eindhoven en Utrecht.

Er is een prijs voor de student met het beste idee voor een nog uit te werken bachelorthesis. En een prijs voor de student met het beste idee voor een nog uit te werken masterthesis. Een belangrijke voorwaarde daarbij is het samenbrengen van de expertise van de samenwerkende organisaties. De prijs moet jong talent uitdagen, interdisciplinaire kennis bevorderen en onderwijssamenwerking tussen de instellingen stimuleren.

De jury was lovend over het onderzoekswerk van Marteijn: "Heel goed doordacht, gecontroleerd en realistisch voorstel. Marteijn doet een mooi beroep op de samenwerking tussen de drie instellingen TU/e, UU en UMCU. Kern van haar idee is dat cellen die in een hart worden getransplanteerd, van een label kunnen worden voorzien met een contrast agent. Hierdoor kan de acceptatie of afstoting via MRI gedetailleerd gevolgd worden. Marteijn weet haar voorstel inspirerend te motiveren. Ze legt overtuigend uit voor welk deel van haar onderzoek zij het prijzengeld zou willen inzetten."

De winnares was samen met Katinka Wonderghem (UU) en Nienke van Dijk (TU/e) genomineerd in de categorie masterstudenten. Bij de bachelorstudenten waren alle genomineerden afkomstig van de Universiteit Utrecht. Daar ging Bart Saes met de eerste prijs aan de haal. Hij en Marteijn kregen beiden een oorkonde en een geldbedrag van 2500 euro.

De verdeling van de prijzen over een vrouw, man, TU/e en UU, wekt de schijn dat de jury een diplomatieke keuze heeft gemaakt. Paul Bezembinder, namens de TU/e betrokken bij de organisatie, ontkent dat ten stelligste. "De jury heeft uitsluitend gekeken wie het beste presteerde." (FvO)

First Science and Technology Student Award presented
    Marloes Marteijn, master student at Biomedical Engineering at TU/e, has won the first-ever Science and Technology Student Award (STSA). She was presented with the award during a symposium in Utrecht celebrating the strategic alliance between TU Eindhoven, Utrecht University and the University Medical Center Utrecht. The alliance was founded in 2011.