En hoe is het in...?

NL | EN
    Nieuw instituut Beeldvorming voortvloeisel uit samenwerking TU/e, Philips, UMCU en UU
    3 april 2012 - De TU/e, Philips, het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht bundelen hun kennis en innovatiekracht om samen te werken aan onderzoek en ontwikkeling van nieuwe diagnose- en behandelmethoden waarbij medische beeldvorming wordt ingezet. Dit hebben zij vandaag bekendgemaakt. Binnen het nieuw op te richten Institute for Diagnostic and Interventional Imaging gaan zij zich richten op het effectiever behandelen van kanker, hersenaandoeningen en hart- en vaatziekten. De publiek-private samenwerking is essentieel om sneller nieuwe medische oplossingen te ontwikkelen die gerichter en sneller kunnen worden ingezet om de patiëntenzorg te verbeteren en efficiënter te maken.

Het consortium richt zich op de ontwikkeling van nieuwe beeldgestuurde minimaal ingrijpende behandelingen op basis van hoge precisie MRI- en röntgenbeeldvorming. Daarnaast dragen de 2, 3 en 4D-beelden die met deze technologieën kunnen worden gemaakt steeds meer waardevolle informatie over de patiënt in zich. De partijen willen die medische informatie verder ontsluiten en inzetten bij nieuwe behandelmethoden. Ook de ontwikkeling van navigatietechnologieën om dit soort behandelingen nauwkeuriger en minder complex te maken is onderdeel van de samenwerking.

Dr.ir. Arno Peels, voorzitter van het College van Bestuur, ziet in de samenwerking vernieuwingen om oplossingen te vinden voor grote maatschappelijke uitdagingen: "De meerwaarde van deze publiek-private samenwerking is: snellere innovatie, daarmee eerder oplossingen voor maatschappelijke problemen en dus snellere economische resultaten. Het past naadloos in onze inzet voor het topsectorenbeleid: vernieuwing in zowel maatschappij als economie."

Met het initiatief bevestigt Nederland zijn voortrekkersrol op het gebied van innovatie in de gezondheidszorg. Daarnaast wordt ook de vooraanstaande internationale economische en wetenschappelijke concurrentiepositie van Nederland op het gebied van medische beeldvorming verder versterkt. (NT)

summary