En hoe is het in...?

NL | EN
    En hoe is het in...?
    5 april 2012 - Studenten van de TU/e gaan steeds vaker voor hun studie naar het buitenland.
    Voor stage of voor het verrichten van onderzoek, omdat het verplicht is of
    omdat ze het leuk vinden. Cursorlezers kunnen iedere week over de schouder
    van een TU/e-student in het buitenland meekijken.

En hoe is 't in... weergeven op een grotere kaart
    En hoe is het in Stockholm?

Al sinds mijn bachelor wilde ik op uitwisseling naar een buitenlandse universiteit en na jaren wachten is het eindelijk zover! Afgelopen januari ben ik vertrokken naar Zweden voor een uitwisselingsprogramma aan de Kungliga Tekniska Högskolan (Royal Institute of Technology) in Stockholm.

De eerste helft van het semester is me ongeloolijk goed bevallen. Het eerste wat opvalt in Stockholm, zijn de lange nachten in de winter. Bij aankomst werd het licht rond 9.00 uur in de ochtend, maar was het alweer donker vanaf 15.00 uur. Tel daar temperaturen van -15 graden Celsius ’s nachts bij op en je krijgt een goed idee waarom iedereen hier zo uitkijkt naar de zomer. In juni is er in Stockholm ongeveer negentien uur zonlicht per dag en ik kan zelf niet wachten tot het zover is!

De stad is gesticht op veertien met bruggen verbonden eilanden, waar zowel interessante geschiedenis als moderne architectuur te vinden is. Ik vind het geweldig om mijn vrije dagen door te brengen in het centrum en vervolgens de avond door te brengen in de bars of clubs in Gamla Stan, Östermalm of Södermalm. Elk deel van de stad heeft zijn eigen karakter, dus voor elke gelegenheid is er geschikte plek. De KTH is de grootste en oudste technische universiteit in Zweden. De universiteit is opgericht in 1827 en tegenwoordig studeren er meer dan vijftienduizend studenten. Het feit dat de KTH gesitueerd naast Stockholm University biedt de mogelijkheid om een enorme verscheidenheid aan vakken te volgen. Zelf maak ik daar gretig gebruik van: de helft van mijn vakken wordt gegeven als gecombineerd vak voor meerdere masterprogramma’s. De docenten zijn erg bedreven in hun vakgebied en dat is merken aan de hoge kwaliteit van het onderwijs. Op het moment woon ik op Lappkärrsberget, hier beter bekend als Campus Lappis. Het is een enorm studentencomplex voor bijna tweeduizend studenten van over de hele wereld. Het is een geweldige ervaring om met zoveel verschillende nationaliteiten tijd door te brengen. Er wordt vaak gemeenschappelijk gegeten en elk weekend wordt er wel ergens een ‘corridorparty’ gegeven om los te gaan!

Al met al kijk ik erg uit naar de tweede helft van mijn uitwisselings- periode. Afgelopen maanden heb ik al een aantal geweldige reisjes gemaakt -onder andere een snowboardvakantie in Åre en een weekendje Helsinki- en het plan is om dat zeker door te zetten. De plannen voor de komende maand zijn om eerst een weekend met mijn vriendin in Praag door te brengen, vervolgens mijn ouders te verwel- komen in Stockholm, op een cruise te gaan naar Riga en af te sluiten met een fjordentocht in Noorwegen. Kortom, genoeg om naar uit te kijken!

Hej då!

Stefan Janssen, masterstudent Real Estate Management and Development