En hoe is het in...?

NL | EN
    TU Eindhoven lijkt meer nieuwe studenten te trekken
    18 april 2012 - De instroom van nieuwe studenten voor het komende collegejaar lijkt voor de TU Eindhoven spectaculair te groeien. Met een toename van zeventien procent ten opzicht van het afgelopen jaar, neemt de TU/e momenteel een derde plek in op de ranglijst van alle Nederlandse universiteiten. De Universiteit Maastricht (+29 procent) en de Rijksuniversiteit Leiden (+24 procent) kennen een nog grotere groei van het aantal vooraanmeldingen. Dat blijkt uit recente cijfers van Studielink.

Een korte statistiek van Studielink met de peildatum 9 april, toont aan dat het aantal vooraanmeldingen voor de TU/e is gestegen van 588 in 2011 naar 686 in 2012. Daarmee komt het totale marktaandeel van Eindhoven binnen de Nederlandse universiteiten voorlopig uit op 2,2 procent. Vorig jaar rond deze tijd was dat nog 2,0 procent.

Vrijwel alle faculteiten van de TU/e zien het aantal vooraanmeldingen voor het nieuwe collegejaar groeien. De absolute toppers zijn Technische Bedrijfskunde (+44 procent), Biomedische Technologie (+38 procent) en Scheikundige Technologie (+37 procent). Opvallend is dat de Werktuigbouwkunde de enige faculteit is met negatieve cijfers. Voor deze opleiding schreven zich tot dusver 79 nieuwe studenten in. Dat is zestien procent minder dan op de peildatum van het vorige jaar.

Studielink berekent de cijfers aan de hand van een gewogen gemiddelde. Studenten die zich voor meerdere opleidingen hebben aangemeld, tellen bij iedere opleiding gedeeltelijk mee. Met andere woorden; een student die zich aangemeld heeft voor twee opleidingen, telt bij beide opleidingen voor vijftig procent mee.

De definitieve cijfers over de instroom zullen pas in augustus bekend zijn. Het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) wijst nieuwe studenten erop om voor 8 augustus hun inschrijfformulier in te leveren bij de TU/e. Na deze datum kan STU niet garanderen dat de inschrijving op tijd wordt verwerkt. (FvO)

TU/e seems to attract more new students
    The number of new students for next academic year seems to be skyrocketing for TU Eindhoven. The number has increased by seventeen percent compared to last year, which puts TU/e in a third position in the ranking of Dutch universities.

Nearly all TU/e departments are seeing more early applications for the next academic year, with the undisputed winners currently being Industrial Engineering (+44 percent), Biomedical Engineering (+38) percent, and Chemical Engineering & Chemistry (+37 percent). Mechanical Engineering is the only department where applications are less than last year. For the latter program, only 79 students have applied so far, which is a sixteen percent drop compared to this time last year.