En hoe is het in...?

NL | EN
    En hoe is het in...?
    3 mei 2012 - Studenten van de TU/e gaan steeds vaker voor hun studie naar het buitenland.
    Voor stage of voor het verrichten van onderzoek, omdat het verplicht is of
    omdat ze het leuk vinden. Cursorlezers kunnen iedere week over de schouder
    van een TU/e-student in het buitenland meekijken.

En hoe is 't in... weergeven op een grotere kaart
    En hoe is het in Colorado?

In het verleden heb ik meerdere roadtrips gemaakt door de Verenigde Staten en één van de mooiste staten was Colorado. Toen mijn professor vroeg waar ik op stage wilde gaan, was het antwoord dus eenvoudig: Colorado! Uiteindelijk ben ik terechtgekomen op Colorado University in Boulder. Boulder is een klein plaatsje met honderdduizend inwoners (waarvan dertigduizend studenten), dertig kilomter ten noordwesten van Denver en het ligt letterlijk tegen de Rocky Mountains. Dit maakt Boulder de ideale uitvalsbasis voor allerlei activiteiten. In de winter zijn er genoeg ski-mogelijkheden: het dichtstbijzijnde gebied is minder dan veertig minuten per bus en nog eens tien andere gebieden zijn minder dan twee uur rijden. In de zomer veranderen de activiteiten naar hiken, klimmen, mountainbiken, raften en nog veel meer. En omdat iedereen zo graag buiten en in de bergen is (wat geen straf is met driehonderd dagen zon), is de meest populaire auto hier niet de Ford F-150 maar de Subaru Outback.

Een treffende uitspraak over Boulder is: "Je weet dat je in Boulder bent als de fietsen/ski's op het dak van een auto meer waard zijn dan de auto zelf". Boulder is ontstaan als een dorp ter ondersteuning van de kleine mijndorpjes in de bergen. In de jaren zestig was het een populaire plaats voor hippies en de gevolgen hiervan zijn nog steeds te merken. Zo is er hier veel aandacht voor biologisch voedsel van lokale boeren en 'recreatief roken' lijkt legaler te zijn dan in Nederland. Gevolg van al dat outdoor en gezonde gebeuren is dat er hier, ondanks het stereotype beeld van de VS, bijna geen mensen met overgewicht zijn. Hier op de universiteit ben ik werkzaam op het Aerospace Engineering and Science department en, ondanks de naam, gaat mijn onderzoek níet over het ontwerpen van raketten. Ik houd me bezig met een vakgebied dat materialen ontwerpt met periodieke structuren.

Mogelijke toepassingen hiervan zijn absorptie van aardbevingen om gebouwen, passieve controllers van radiogolven, geluidsisolatie, efficiënt koelen van elektronica en zelfs een 'invisible cloak' zoals in de Harry Potterfilms. Echter, bijna alles bestaat slechts nog op papier en pas sinds kort worden er behalve simulaties ook experimenten uitgevoerd in dit vakgebied. Op 5 mei kom ik na vierenhalve maand terug van mijn stage en op 16 juni ga ik voor nog eens drie maanden opnieuw naar Boulder om mijn onderzoek hier te vervolgen (zonder ECTS helaas) en meer van de omgeving te kunnen zien. Voor meer impressies uit Boulder, neem eens een kijkje op mijn blog: http://svenpeelen.tumblr.com

Sven Peelen, masterstudent Mechanical Engineering (Computational and Experimental Mechanics)