En hoe is het in...?

NL | EN
    InMotion: snel, schoon en autonoom het circuit en de klok rond
    16 mei 2012 - Een schone, volledig autonome lichtgewicht raceauto, die sneller rijdt dan een Formule 1-wagen en de ‘24 uur van Le Mans’ kan volbrengen: dat is het doel van InMotion, waarbinnen afstudeerders van verschillende TU/e-faculteiten onderzoek gaan doen. x1_s.jpg
    Het eerste 3D-model van de beoogde raceauto. Illustratie | Albert Maas

Het doel van InMotion is ambitieus, erkent Werktuigbouwkundestudent Sander Kemna. Sterker nog: “Eigenlijk is wat we nastreven redelijk onmogelijk. Maar dat is juist de reden dat we erachteraan willen gaan, het is die extra push om dit tóch mogelijk te willen maken”. De technologieën die de gedroomde auto nodig heeft, zijn volgens Kemna namelijk overwegend al voorhanden, “ze worden alleen nog niet optimaal gecombineerd”.

InMotion is het initiatief van Kemna en mede-TU/e-studenten Albert Maas en Mark Tullemans, die allen al ervaring opdeden met raceauto’s binnen onder meer het team University Racing Eindhoven (URE) en Formule-Bio. “We hadden alle drie geen zin in een standaard onderzoeksproject om op af te studeren”, verklaart Kemna het ontstaan van het project.

Volgens de Werktuigbouwkundestudent, die voor zijn afstuderen de topologie van de raceauto gaat onderzoeken, biedt het project veel mogelijkheden: voor de bundeling van allerlei al lopende onderzoeken aan verschillende faculteiten -“daar plukken we graag mede de vruchten van”-, maar ook op het vlak van publiciteit. “InMotion is eigenlijk een showplatform van waaruit we willen laten zien wat de TU/e zoal in huis heeft. Het eindproduct heeft de vorm van een raceauto gekregen, omdat daarover al veel kennis bestaat. Maar de combinatie van technologieën waarnaar we streven, hadden we bij wijze van spreken ook in een onderzeeër kunnen toepassen.”
    Op termijn willen de initiatiefnemers ook een nieuwe challenge voor universiteiten opzetten, de Autonomous Eco Challenge.

Volgens Kemna zijn er op dit moment “zo’n veertig tot vijftig professoren die het een leuk en interessant project vinden en binnen hun eigen groep bekijken welke bijdrage ze kunnen leveren”. Enkele hoogleraren die de kar volgens hem mede gaan trekken, zijn Maarten Steinbuch, Philip de Goey (beiden van Werktuigbouwkunde), Johan Lukkien (Wiskunde & Informatica) en Elena Lomonova (Electrical Engineering).

Ook wordt er nauw samengewerkt met bijvoorbeeld URE. “URE is erop gefocust om mee te doen aan de Formula Student, wat betekent dat ze steeds binnen een jaar een nieuwe auto ontworpen en gebouwd moeten hebben. Hierdoor kunnen ze niet altijd alle nieuwste en meest hoogstaande technologie onderzoeken, testen en toepassen. Daarin kunnen we elkaar zeker aanvullen en versterken”, stelt Kemna.

Vooralsnog gaan zeven TU/e-studenten afstuderen onder de vlag van InMotion: twee van Wiskunde & Informatica, één van Electrical Engineering, één Automotive-student en drie studenten Werktuigbouwkunde. InMotion is daarnaast nog in gesprek met studenten bij Bouwkunde, Technische Natuurkunde en Scheikundige Technologie.

Daarnaast is het team begonnen met het zoeken van bedrijven en andere mogelijke sponsoren die in het project willen investeren. Het project heeft volgens hem ook een “klein budget” gekregen van de TU/e, onder meer bedoeld om een site te bouwen en een stichting op te richten.

Kemna verwacht dat zijn collega’s en hij binnen een half jaar tot een jaar een auto kunnen bouwen, “binnen twee jaar willen we ‘m rijdend hebben. Het autonoom rijden is één van de technieken die we daarin, stap voor stap, willen gaan toepassen. Als ons afstudeerwerk erop zit, moeten we regelen dat hoogleraren en andere afstudeerders het gaan overnemen”.

Op 31 mei, tijdens de Automotive-lunch in de University Club, is het officiële startschot voor InMotion. Op die dag gaat ook de website over het project de lucht in. Wie intussen al meer wil weten, kan mailen. (MvdV)

InMotion: fast, clean and autonomously on the track and around the clock
    A clean, fully autonomous lightweight racing car that’s faster than a Formula 1 car and can finish Le Mans’ 24-hour race: that’s the goal of InMotion, for which graduates of various TU/e departments will be conducting research. During the Automotive lunch at the University Club on May 31, InMotion will be given the official green light. That day will also see the launch of the project’s website.