En hoe is het in...?

NL | EN
    STW en Philips starten onderzoeksprogramma voor betere verlichting
    23 mei 2012 - Om aan de groeiende vraag naar duurzame verlichting te voldoen zijn Technologiestichting STW en Philips vandaag, 23 mei, het Partnership 'Advanced Sustainable Lighting Solutions' gestart. Dit wetenschappelijke onderzoeksprogramma ontwikkelt innovatieve, efficiënte verlichting die op een verantwoorde manier wordt geproduceerd. Met het vijfjarige programma is een bedrag van drie miljoen euro gemoeid; de partners betalen elk de helft. Vanaf vandaag kunnen universiteiten onderzoeksvoorstellen indienen. x22_s.jpg

Vanwege het toenemende wereldwijde lichtverbruik zijn ook energie-efficiënte manieren om met verlichting om te gaan gewenst. Het Partnership 'Advanced Sustainable Lighting Solutions' is daarom op zoek naar hoogefficiënte, aantrekkelijke en betaalbare verlichting die ook nog eens op een verantwoorde manier ontwikkeld wordt.

Het onderzoeksprogramma richt zich op een aantal aspecten van LED-verlichting: exploratie van nieuwe materialen, verbetering van efficiëntie en optimalisering van duurzame productie. Daarnaast wordt gekeken hoe LED-verlichting kan worden gebruikt voor gezondheid, hygiëne en plantengroei. Tenslotte wordt onderzocht hoe gedragsverandering kan leiden tot bewustere omgang met LED-verlichting.

Het Intelligent Lighting Institute (ILI) is enthousiast over de nieuwe samenwerking tussen Philips en STW. Prof.dr. Emile Aarts, wetenschappelijk directeur van het ILI: "Het is heel goed dat er meer onderzoek gaat plaatsvinden naar duurzame verlichtingstechnologie, één van de speerpunten van het ILI. Als instituut hebben we goede contacten met Philips en ook qua onderzoek zijn we optimaal op elkaar afgestemd. Komende tijd gaan we zeker een hoeveelheid onderzoeksvoorstellen indienen en we hopen natuurlijk dat we maximaal van deze nieuwe regeling kunnen gaan profiteren." (NT)

STW and Philips to start research program for better lighting

In order to meet the growing demand for sustainable lighting, technology foundation STW and Philips started the partnership 'Advanced Sustainable Lighting Solutions' today. This scientific research program will be developing innovative, efficient lighting that's produced responsibly. The five-year program involves three million euro; the partners will each pay half of that. Starting today, universities can submit research proposals.