En hoe is het in...?

NL | EN
    Studiebeurs masterstudenten voorlopig behouden
    25 mei 2012 - Langstudeerders krijgen in september geen nieuwe ov-jaarkaart. De basisbeurs voor masterstudenten wordt volgend jaar inderdaad niet afgeschaft, blijkt uit het akkoord dat VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie hebben gesloten.

De Volkskrant publiceerde vanochtend het uitgelekte 'definitieve Lenteakkoord', dat vandaag naar buiten komt. Daarin wordt bevestigd wat CDA en PvdA begin deze maand al aan het Hoger Onderwijs Persbureau lieten weten: het besluit over de invoering van een leenstelsel voor masterstudenten wordt doorgeschoven tot na de verkiezingen. Ook over de verlenging van de aflossingstermijn van vijftien naar twintig jaar wordt pas later besloten.

Nieuw is dat een ander deel van het wetsvoorstel 'studeren is investeren' wel zal worden ingevoerd: "conform het huidige wetsvoorstel zal het recht op de reisvoorziening worden ingekort ("Geen ov-jaarkaart langstudeerders")."

Voorzitter Sebastiaan Hameleers van studentenorganisatie ISO is daar erg teleurgesteld over. "Te meer omdat dit de schatkist niets oplevert; op pagina drie van het akkoord staat dat de opbrengst ervan nul is. Studenten die besloten hebben om in september in een andere stad te gaan studeren, zijn honderden euro's kwijt. En de enigen die er wat mee opschieten zijn de ov-bedrijven. Dit lijkt erg op studentje pesten." (HOP)

Student grant Master students saved for now

Delayed students will not be allowed a free public transport pass next academic year. However, it turns out the basic grant for master students will not be abolished next year after all, showing from an agreement between VVD, CDA, D66, GroenLinks and ChristenUnie.