En hoe is het in...?

NL | EN
    VIDI voor onderzoek naar herinneringen
    29 mei 2012 - Dr. Elise van den Hoven, universitair docent User Centered Engineering aan de faculteit Industrial Design, kreeg afgelopen week te horen dat NWO haar in het kader van het vernieuwingsimpulsprogramma een VIDI-subsidie heeft toegekend. Hiermee haalt ze de eerste VIDI van de faculteit ID binnen. Met haar onderzoeksvoorstel 'Remember to forget' wil van den Hoven de rol van technologie op alledaagse herinneringen gaan bestuderen. x29_s.jpg

"Iedereen heeft herinneringen en die worden de hele dag door gebruikt: om je identiteit te bepalen, je mening te vormen, in relaties. Daarom is het een heel aansprekend onderwerp" vertelt Elise van den Hoven enthousiast. "Je geheugen verandert continu door input, gegevens die je wilt vastleggen. De manier waarop we die herinneringen willen vastleggen – foto's, filmpjes- is sterk aan het veranderen. Mensen maken op vakantie tientallen foto's van die ene kathedraal, die verzanden tussen de andere duizenden kiekjes. En waar je vroeger zo het fotoalbum uit de kast kon trekken, is het vaak lastig precies die ene foto op de computer terug te vinden – in welke map stond 'ie ook alweer? "

Met twee aio's die van den Hoven dankzij de subsidie kan gaan aannemen, wil ze in eerste instantie gaan inventariseren wat mensen zich precies willen herinneren. "Een herinnering aan een strandvakantie met vrienden is heel anders dan die aan een dierbare overleden oma. Welk type medium is het meest geschikt voor welke situatie, kunnen we iets gaan ontwerpen om de herinneringsherbeleving te optimaliseren? En hoe kunnen we het herinneren faciliteren, door bijvoorbeeld het aanbieden van gerelateerde media zoals de foto's en de filmpjes? Daarnaast willen we ook gaan kijken of we de manier van archiveren kunnen verbeteren, en je dus selectief kunt bewaren en 'rotzooi' kunt verwijderen. Want juist voor een goed geheugen is vergeten cruciaal." (NT)

VIDI for research into memories
    Dr. Elise van den Hoven, assistant professor of User Centered Engineering at the Department of Industrial Design, was awarded with a VIDI grant for her Innovational research Incentives Scheme. She's been awarded with the very first VIDI grant within the ID department. Her research proposal 'Remember to forget' will be studying the role of technology in everyday memories.