En hoe is het in...?

NL | EN
    Swingend het collegejaar uit met dj’ende hoogleraren
    16 mei 2012 - Hoogleraren van de TU/e staan vrijdag 6 juli eens niet voor de collegezaal, maar achter de draaitafel voor een -hopelijk- swingende menigte. Op het TeMa-veld vindt die avond Professors on Stage plaats, de eerste TU/e-brede afsluiting van het academisch jaar. x4_s.jpg

Caroline Hummels (Industrial Design), Mathieu Weggeman, Tanja Bipp (beiden van Industrial Engineering & Innovation Sciences), Erwin Kessels (Technische Natuurkunde) en Alex van Herk (Scheikundige Technologie) zijn enkele van de hoogleraren die zich op 6 juli achter de knoppen begeven. Ook TU/e-rector Hans van Duijn zegde zijn medewerking toe; hij geeft als eerste een muzikale set weg.

Volgens Karin Jacobs van de organiserende Eindhovense Activiteiten Commissie (een samenwerking van het Eindhovens Studenten Corps en de studieverenigingen van de TU/e) reageerden veel professoren enthousiast op de uitnodiging. “Sommigen vinden het zó leuk, die zeggen dat ze altijd al eens voor dj hebben willen spelen. Anderen geven al aan dat ze bijvoorbeeld het liefst laat op de avond willen draaien, omdat de muziek die ze in gedachten hebben, beter bij dat tijdstip past.”

De professoren zijn volledig vrij om te draaien wat ze willen en dat hoeft zeker niet alleen dance te zijn. “Het kan best dat iemand er de Golden Earring tussendoor gooit. Ik zou het juist wel leuk vinden als ze een beetje hun eigen smaak draaien”, vindt Jacobs.
    De hoogleraren die willen, kunnen zich vooraf nog even de belangrijkste dj-technieken eigen maken in een beginnersworkshop door de dj’s van het ESC. “En er zijn op 6 juli échte dj’s aanwezig om hen bij te staan”, stelt Jacobs gerust.

Het is voor het eerst dat er een grote, TU/e-brede activiteit ter afsluiting van het academisch jaar wordt gehouden. Volgens Jacobs moet het de swingende, outdoor tegenhanger worden van de traditionele opening van het onderwijsjaar. Het idee voor Professors on Stage ‘leenden’ de Eindhovense studenten van Nijmegen, waar eerder al een vergelijkbaar evenement plaatsvond.

De dj-professoren, die de avond van 17.00 tot 23.00 uur samen muzikaal vullen, draaien ieder naar verwachting een kwartier tot een half uur, “ook afhankelijk van hoeveel aanmeldingen we nog krijgen”, zegt Jacobs.

TU/e-hoogleraren die de uitnodiging misschien misten of zich bedacht hebben en zich ook graag even Tiësto of Armin van Buuren willen voelen, kunnen nog mailen. (MvdV)

Dancing the academic year away with DJ professors
    For once, TU/e professors won’t be lecturing. On July 6, they’ll be performing as DJs for a dancing crowd – hopefully. It’s all in light of Professors on Stage, an event that will be held on the TeMa lawn that evening to celebrate the end of the academic year.