En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e'ers trekken de beurs voor Pig Bank
    16 mei 2012 - De 74 studenten en medewerkers die deze middag waren afgekomen op de voorstelling Pig Bank van Theatergroep Space, doneerden samen 46, 80 euro voor een goed doel. Het geld ging uiteindelijk naar een initiatief van Mara van Welie, studente Bouwkunde aan de TU/e, die een biogasinstallatie wil bouwen voor een school in Kigali. x8_s.jpg
    De plannen van de twee finalisten.

Theatergroep Space, bestaande uit Petra Ardai en Luc van Loo, maakt naar eigen zeggen theater zonder valse illusie en met engagement. Hun voorstelling Pig Bank is enerzijds bedoeld om mensen bewust te maken van hun houding ten opzichte van goede doelen. Daarnaast halen zij met hun voorstellingen door heel Nederland elke keer een concreet geldbedrag op, dat uiteindelijk terecht komt bij één van de zes initiatieven waaruit het publiek moet kiezen.

In de Blauwe Zaal van het Auditorium waren studenten ruim in de meerderheid. Voorafgaand aan de voorstelling kon men geld doneren in een groot, rood spaarvarken. Dat leverde in eerste instantie slechts 4,35 euro op. Later werd in de zaal nog wat meer geld binnengehaald.

Theatermakers Ardai en Van Loo maken zich zorgen om idealisten, volgens hen een bijna uitgestorven soort. Maar met hun voorstelling willen ze de echte idealisten weer een podium geven. Het publiek kan elke voorstelling kiezen uit zes van de negentien initiatieven die zich hebben aangemeld voor Pig Bank.

Tussen de introducties van de initiatieven door worden ook vragen gesteld die de bezoekers middels een stemkastje beantwoorden. Vragen die niet direct verband lijken te houden met de gepresenteerde initiatieven.

Het initiatief van Mara van Welie, de aanschaf van een biogasinstallatie voor de King David Academy in het Rwandese Kigali, is ontstaan in haar middelbareschooltijd. Met de installatie bespaart de school tweeduizend euro per maand op brandhoutkosten en zou het schoolgeld omlaag kunnen.

Na het afsluiten van haar bachelor is Van Welie in februari voor een periode van zeven maanden naar Kigali vertrokken, waar ze nauw betrokken is bij de bouw van de installatie. In de finale moest haar initiatief het opnemen tegen een app waarmee ouderen en gehandicapten zich beter zelfstandig over straat kunnen bewegen. Van Loo verwachtte een makkelijke thuisoverwinning voor Van Welie, maar uiteindelijk won ze de 46, 80 euro maar nipt. (HK)

TU/e folk donates for Pig Bank
    The 74 students and faculty who came to see the theater production Pig Bank this afternoon, raised a total of 46.80 euro for charity. The moneywas meant for Mara van Welie, a student of Built Environment at TU/e. She wants to build a biogas installation for a school in Kigali.