En hoe is het in...?

NL | EN
    Keuzegids: Kamerhuur steeg licht
    20 juni 2012 - De huurprijzen van studentenkamers stegen afgelopen jaar niet met 12,5 procent, maar met 2,8 tot 3,5 procent, valt af te leiden uit de Nationale Studenten Enquête. Hiermee worden de cijfers uit de Volkskrant van gisteren tegengesproken. x20_s.jpg
    Bron | Nationale Studenten Enquête 2010, 2011, 2012, Bewerking: CHOI/Keuzegids

Gisterochtend meldde de Volkskrant dat studentenkamers in de eerste maanden van dit jaar veel duurder waren geworden dan in dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde huurprijs van woonruimte aangeboden op de website Kamernet steeg van 358 naar 403 euro per maand.

Maar volgens minister Gert Leers is uit die cijfers geen forse huurstijging op te maken. De gegevens van Kamernet zijn niet representatief voor de hele kamermarkt, zei hij dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Ook is geen rekening gehouden met de gemiddelde oppervlakte van de aangeboden woningen, en die steeg ook. Per saldo nam de prijs per vierkante meter met vijf procent af.

De redactie van de Keuzegids, CHOI in Leiden, maakte daarop een bewerking van de onlangs gepubliceerde resultaten van de Nationale Studenten Enquête. Daarvoor werden ook dit voorjaar duizenden studenten ondervraagd over onder meer hun opleiding en hun onderwijsinstelling, maar ook over het huurbedrag dat ze per maand betalen voor hun kamer.

Uit de bewerking van CHOI blijkt dat hbo’ers in 2011 gemiddeld 311 euro per maand kwijt waren aan huur en wo’ers 321 euro. In 2012 was dat respectievelijk 322 en 330 euro. Een stijging van enkele procenten: 2,8 en 3,5 procent. Daarbij is geen onderscheid gemaakt tussen kamers die door een studentenhuisvester worden verhuurd of door een particulier. Responsverschillen tussen steden telden evenmin mee.

Een huurverhoging van rond de drie procent is iets meer dan wettelijk is toegestaan. Tussen juli 2011 en 2012 mochten huisbazen hun huurders 1,3 procent meer vragen en komend jaar geldt een huurverhoging van maximaal 2,3 procent. Tenzij een kamer van huurder wisselt: dan mag de eigenaar de huur met een hoger bedrag vermeerderen. Nieuwe huurders -en ook kamerbewoners- kunnen bij de huurcommissie controleren of zij niet te veel betalen. (HOP)

‘Keuzegids’: Room rent showed slight increase
    According to the National Student Survey, student room rent has not seen a 12.5 percent increase, but rather 2.8 to 3.5 percent. These numbers go against the numbers newspaper de Volkskrant published yesterday.