spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
En hoe is het in...?
 

NL | EN
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    Microsoft Lync gaat telefooncentrale TU/e vervangen
    21 juni 2012 - Omdat de vijftien jaar oude telefooncentrale van de TU/e toe is aan vervanging zoekt de Dienst ICT al enige tijd naar een goed alternatief. Dat lijkt me nu gevonden te zijn in Lync van Microsoft. Dit zogeheten Unified Communications-systeem biedt veel mogelijkheden en bespaart kosten bij verhuizingen. x21_s.jpg

    Huub de Hesselle, projectleider bij Dienst ICT, is enthousiast over Lync, waar nu al ongeveer een jaar mee gewerkt wordt binnen een aantal pilotprojecten. "In principe functioneert onze huidige telefooncentrale nog goed", aldus De Hesselle, "maar met het oog op alle grote verhuizingen die we de komende jaren zullen meemaken, is Lync ideaal om mee te gaan werken. Het is namelijk gewoon een kwestie van telefoon uitpluggen, meenemen naar nieuwe werkplek en weer inpluggen. Daar komt geen mannetje meer aan te pas die zaken moet omleggen of die draadjes moet solderen. Bij Scheikundige Technologie, waar een aantal mensen Lync gebruiken, kwamen we er pas later achter dat een aantal medewerkers was verhuisd. Bij de telefooncentrale waren we daar altijd bij betrokken geweest. Nu ging dat buiten ons om."

    Technische Natuurkunde is ook over op Lync, waar het de ideale oplossing was bij hun recente verhuizing uit N-laag. In dit gebouw bevindt zich volgens De Hesselle ook een stuk van de telefooncentrale, en aangezien niet iedereen die daar op aangesloten is, is overgegaan op Lync, kan dat in de toekomst tot problemen leiden. De Hesselle adviseert iedereen die zich op de Werf bevindt, en die nog niet benaderd is, in contact te treden met Dienst ICT.

    Maar het is niet alleen deze kostenbesparing die Lync zo aantrekkelijk maakt, aldus De Hesselle. "We hebben onze zoektocht naar een nieuw systeem zeer functioneel benaderd. Er moet makkelijk mee te werken zijn en het moet echt een meerwaarde hebben voor de gebruiker. En dat heeft Lync: je kunt voicemail ontvangen via Outlook, je krijgt een overzicht van gemiste oproepen, er is direct zicht op iemands beschikbaarheid, en je kunt tijdens een gesprek heel makkelijk mensen erbij slepen - letterlijk, om er een conference call van te maken."

    De Hesselle heeft Lync deze week ook gedemonstreerd bij het Informatie Expertise Centrum (IEC), waar men er ook mee gaat werken wanneer IEC binnenkort verhuisd naar MetaForum. "Daar was men erg enthousiast over de mogelijkheid om op elkaars scherm dingen te delen en om direct aan een ander te kunnen tonen hoe bepaalde zaken werken."

    De overstap naar Lync is overigens niet verplicht, zo benadrukt De Hesselle, maar wie geïnteresseerd is, kan contact opnemen met de projectleider en dan kan wordt bezien hoe en wanneer er overgestapt kan worden. Nieuwe toestellen moeten wel aangeschaft worden, maar De Hesselle heeft met een leverancier een overeenkomst gesloten waardoor die met korting te verkrijgen zijn. Voor het gebruik is een training voorhanden, maar ook zonder training is het systeem makkelijk onder de knie te krijgen, zo bleek tijdens een van de pilotprojecten. (HK)

    Microsoft Lync to replace old TU/e switchboard

    Since TU/e's switchboard turned fifteen and is in need of being replaced, ICT Services has been on the lookout for a proper alternative. They have opted for Microsoft Lync, a Unified Communications system that offers a wide range of possibilities, and will prove very cost-effective should there ever be a move.