En hoe is het in...?

NL | EN
    Fraude hoogleraar Erasmus Universiteit
    25 juni 2012 - De Rotterdamse hoogleraar Dirk Smeesters wordt beschuldigd van wetenschappelijke fraude, meldt NRC Handelsblad. Om tien uur maakt de Erasmus Universiteit dit openbaar. x26_s.jpg

De commissie wetenschappelijke integriteit van de Rotterdamse universiteit deed maandenlang onderzoek naar de wetenschappelijke handel en wandel van Smeesters. De hoogleraar marketing publiceerde vooral over consumentengedrag en het effect van reclames.

De universiteit heeft zijn naam al van de website verwijderd, maar via het cache-geheugen van Google is zijn publicatielijst nog te vinden. Hij beweerde onder meer dat consumenten een voorkeur hebben voor producten uit eigen land na nieuwsberichten waar de dood een rol in speelt, omdat zulk nieuws patriotisme aanwakkert. Ook zouden reclames met dikke of juist dunne modellen een ander effect hebben op mensen met overgewicht dan op mensen van normaal gewicht.

Hoe omvangrijk de fraude is, heeft de universiteit nog niet bekend gemaakt. Volgens NRC Handelsblad was Smeesters tot 2007 onderzoeker aan de Universiteit van Tilburg en collega van de frauderende sociaal-psycholoog Diederik Stapel. (HOP)

Fraud professor Erasmus University
    The Rotterdam professor Dirk Smeesters is being accused of scientific fraud, says newspaper NRC Handelsblad. Erasmus University announced the new at 10AM this morning.